Så valdes Sveriges Oscarsbidrag ut

8 September 2011 | 11:51

Så valdes Sveriges Oscarsbidrag ut

Hur går tankarna egentligen när Sveriges Oscarsbidrag ska väljas ut bland cirka 40 filmer?

Vi frågade Pia Lundberg, utlandschef på Svenska Filminstitutet, vars uppgift är att få ut ny svensk film i världen. Pia leder också den kommitté på 14 personer som väljer ut den film vi skickar iväg till filmgalornas filmgala.

Måste man se allt från "Apflickorna" till "Åsa-Nisse"?

- Vi ordnar visningar här på Filmhuset och de måste förstås ha sett alla filmer. Efter det har vi ett beslutsmöte där vi diskuterar. Det var en jättebra diskussion om för- och nackdelar med alla filmer, och vi kom fram till den film som vi alla kan enas om.

Var det svårt att välja i år?

- Jag tycker inte att det var särskilt svårt. "Svinalängorna" var den film som i början av diskussionen fick flest omnämnanden, när vi gick laget runt. Fler filmer diskuterades ordentligt innan de uteslöts. 

Är det en fördel med Noomi Rapace som nu är rätt känd utomlands?

- Vi har inga såna krav, men det är precis sådana för- och nackdelar som diskuteras. Jag ser gärna att man tänker på hur filmen kan fungera i utlandet. Det är klart en fördel att en film har haft framgångar på festivaler, eller att det är välkända namn. Men det behöver inte alls vara så.  Vi brukar också tänka att Akademiens medlemmar består till väldigt stor del av män i ganska hög ålder.

Blir det mycket strategiskt tänkande då?

- Vi har inte varit så strategiska utan vi känner att det här är en film som kan representera Sverige på ett bra sätt. Men det är klart att lite strategi är bra, att den kännedomen om hur Akademien ser ut och vilken typ av filmer som brukar fungera i Oscarssammanhang, finns någonstans i bakhuvudet. Sen är det också så att en film som är lämpad för festivalen i Cannes kanske inte alls är samma film som är lämpad för Oscarsakademien.

Vad blir nu nästa steg för "Svinalängorna"? Hur ser kampanjprocessen ut?

- Det första är att ta fram en engelsktextad kopia som ska in till Los Angeles nu. Sen kan man lägga 20 miljoner dollar på annonser i Variety, om man heter Weinstein. För oss är det en smart idé att ha en publicist som jobbar stenhårt för filmen. De sitter och ringer upp Akademiens medlemmar och ber dem att komma på visningen. Vi på Filminstitutet stöttar också kampanjen ekonomiskt och så gott vi kan med vår erfarenhet.

Vad tycker du själv om valet av film?

- Jag tycker att det är jätteroligt. Ett väldigt starkt och bra val.