Oscarskampanj i pengar

22 Februari 2015 | 20:00

Så mycket kostar en Oscarskampanj

Hollywood spenderar löjligt mycket pengar för att filmerna ska ha en chans att nå ända fram, men lönar det sig?

Det är många producenter som drömmer om att just deras film ska få Oscarn för Bästa film, men vägen dit är lång. Föga förvånande räcker det inte att ha en riktigt bra film, utan man får vara beredd att slänga upp miljontals dollar, om man ens ska ha en chans på den efterlängtade jackpotten.

Enligt Hollywood-producenten Stephen Follows får man vara beredd på att hosta upp 10 miljoner dollar (84 miljoner SEK). Sammanlagt räknar man med att Hollywood spenderar någonstans mellan 100-500 miljoner dollar per år på sina Oscarskampanjer. De exakta siffrorna är så gott som omöjliga att få fram, då många illvilliga konkurrenter gärna överdriver sina konkurrenters kostnader.

”The King’s Speech” som vann 4 Oscars 2011 hade en produktionsbudget på 15 miljoner dollar, men la nästa lika mycket på Oscarskampanjen. Efter Oscarsvinsterna plussade filmen på med 21 miljoner dollar i biointäkter, så denna kampanj blev en bra investering. En annan film som la väldigt mycket pengar på sin Oscarskampanj var "Shakespeare in Love". Hela 15 miljoner dollar blev kostnaden för kampanjen. Det är mycket pengar idag, men var extremt mycket pengar 1998.

Men om vi tar det från början och kollar på hur man genomför en Oscarskampanjen är första steget att se till att få filmen Oscarsnominerad, där de mesta av kampanjpengarna (ca 55-70 procent ) ryker. När filmen väl har blivit nominerad satsar man mer på att visa upp personerna från filmen så ofta man bara kan, allt för att just den nominerade filmen ska vara den som de röstberättigade har i bakhuvudet när de så småningom lägger sin röst.

Den största delen i kampanjkostnaden går till annonsering, ca 40-65 procent. 5-30 procent vigs åt distribution av tittkopior och resterande procenten är övriga kostnader. Är man dessutom som röstberättigad tillräckligt högt upp på statusskalan kan man räkna med att få en egen privat visning av filmen.

PR-konsulter anlitas också, allt för att ge sin stjärna det bästa buzzet. 10-15 000 dollar får de som ersättning och är trots allt en smärre kostnad. Däremot får PR-konsulterna en bonus om det går bra för deras klient, 20 000 dollar erhålls för en Oscarsnominering och lika mycket till för en Oscarsvinst.

Bisarrt nog lägger man ner mer pengar på transporter, hotell och eventuella galabiljetter. Den största utgiften för en Bästa film-nominerad tillräknas dagarna kring Oscarsgalan, där den dagliga kostnaden uppgår till 100 000 dollar.

Att det ger filmernas intäkter ett uppsving är givet, men frågan om Oscarskampanjen verkligen lönar sig är lite klurigare att svara på. I det tidigare nämnda exemplet med ”The King’s Speech” lönade sig kampanjen, men hur många som går plus är svårt att svara på. En del undersökningar hävdar att de går plus, medan andra ställer sig mer tveksamma till lönsamheten. Men förutom förtjänsten i reda pengar finns det mycket annat som personerna bakom filmen kan få glädje av, såsom prestigepoäng och status i Hollywood.

Avslutningsvis kommer här en summering av ovan nämnda och ytterligare Oscarsfakta:

- En Oscarskampanj för en Bästa film-vinst kostar 10 miljoner dollar.

- Ungefär hälften av kampanjpengar går till annonsering.

- PR-konsulter får 10-15 000 dollar i ersättning och 20 000 extra betalas ut vid en nominering eller vinst.

- Det kostar 3 500 dollar för att förbereda en skådespelerska till röda mattan.

- En annonssida i Hollywood Reporter under Oscarsperioden kostar 72 000 dollar.

- Oscarsnominerade filmer drar i genomsnitt in 12.7 miljoner mer än de som inte är nominerade.

- En Oscar för Bästa film är värd 3 miljoner dollar i ökade biointäkter.

- De icke-finansiella fördelarna för en Bästa film-vinst värderas till 7 miljoner dollar.

- Bästa skådespelare-vinnare kan räkna med 3.9 miljoner i löneökning.

- Bästa skådespelerskor får dock nöja sig med 500 000 i löneökning.