KRÖNIKA

Skribent

Andreas Ziegler

15 november 2016 | 21:00

Robotsnutar, minnes-semestrar och stjärntrupper – Paul Verhoevens arv går inte att efterlikna

En nyinspelning av "Starship Troopers", Paul Verhoevens krigs-satir, ligger i startgroparna. Tidigare nyinspelningar av den holländske regissörens filmer är ”Robocop” och ”Total Recall”, som båda sög rätt så ordentligt. Vi vet vad det beror på.
Jag kan vara en rätt grinig skribent när jag vill. Det vet ni som läst exempelvis min krönika om DC:s nya filmer. Men jag har försonats med det faktum att nyinspelningar, reboots och uppföljare är något man får leva med som filmälskare. Det bästa man kan göra är att ge filmerna en chans.

Ibland kan det till och med bli riktigt bra, som med ”Mad Max: Fury Road”, rebooten/uppföljaren som till och med kan mäta sig med ”The Road Warrior”, den bästa filmen i originaltrilogin. Då jag inte är värsta skräckfantasten, hade jag inget alls emot när Zack Snyder gjorde en nyinspelning av George Romeros ”Dawn of the Dead”. Tvärtom tyckte jag om nyinspelningen, som hade en allvarligare ton och var betydligt våldsammare och mer intensiv än originalet.

Stilen är lika viktig som innehållet


Saken är den att det inte bara är att ta ett manus från en gammal film och spela in alltihop med nya skådespelare, effekter och liknande. Detta är väldigt tydligt när det kommer till just Paul Verhoevens filmer. Han har en genomgående stil i alla sina sciene fiction-filmer. Han visar upp ett samhälle där människan fortsatt sin utveckling mot girighet, brutalitet och känslokyla.

Verhoeven har regisserat sina filmer så att innehållet blir starkt satiriskt. Om du, under en av de våldsammaste scenerna i Verhoevens filmer, kommer på dig själv med att skratta, behöver du varken skämmas eller uppsöka psykvård; det är meningen att man ska skratta och bli illa berörd samtidigt när Verhoeven kommenterar på dagens girighet och brutalitet genom att löpa hela linan ut med dessa ämnen i sina filmer.

Ett bra exempel är ”Robocop”, där Detroits polisstyrka privatiserats och får förstärkning i form av en död polis som gjorts om till en robot. En polis-robot kan förväntas vara något som kommer följa alla reglerna när det kommer till att upprätthålla lagen. Men han är en produkt av sin tid, vilket gör att han är minst lika brutal som någon annan polis. Verhoeven visar oss även små inslag från TV-program, som återspeglar hans framtids mentalitet. I ”Starship Troopers” får vi se hur staten skamlöst gör reklam för att ta värvning i de militära styrkorna, vilket så klart glamouriseras, och livesänder avrättningar samma dag som domen fallit.



När klåparen försöker smida som mästaren


2012 kom en nyinspelning av ”Total Recall”, som alltså handlar om en man som ska åka på ”minnes-semester” och plötsligt minns att han är en hemlig agent, vilket leder till ett fartfyllt actionäventyr där han jagas av sin förra chef. 

Jag tyckte det skulle bli spännande, eftersom Colin Farrell, som kan vara bra med rätt manus, spelade huvudrollen. Istället för att göra en egen version av ”We Can Remember It For You Wholesale”, novellen av Philip K. Dick som första filmen baserades på, utgick man från manuset till Verhoevens film. Jag borde egentligen inte ha blivit förvånad av det urkassa resultatet eftersom Len Wiseman stod för regin. Wiseman är annars mest känd för att ha regisserat ”Underworld” och en av dess uppföljare. Det finns inte ord för hur mycket jag tycker att ”Underworld”, den värsta sortens rörig action-soppa som finns, suger.

Jag borde inte bli förvånad, men det blev jag. Jag förstår inte hur man kan misslyckas så totalt när man har tillgång till det gamla materialet och bättre effekter än vad Verhoeven hade. Trots detta har vi bara fått ytterligare en rörig historia utan riktning från Wiseman. Och så lite mesig action på det. Det skulle inte vara hela världen om Len Wiseman plötsligt kom på att han ville sluta göra filmer för att bli trädgårdsmästare istället. Vem vet, Wiseman kanske är en hejare på orkidéer?



Kapitalism ska vara ett problem i filmen – inte med filmen


Jag vet, ärligt talat, inte vad som hände med nyinspelningen av ”Robocop”. Det verkar José Padilha, nyinspelningens regissör, inte heller veta. Han skyller på att studion inte lät honom jobba ifred. Och det kan jag köpa. Problemet med nyinspelningen är att inget intressant händer. En polis blir sprängd i småbitar av en anonym skurk och vaknar sedan upp som en robot. Han försöker anpassa sig. Lite ointressanta problem uppstår och sedan jagar han ner Den Där Jäveln Som Är Orsaken Till Hans Lidande, som är lika färglös som tidigare nämnda anonyma skurk. 

Jämför detta med originalets samhällssatir, ultravåld och två färgstarka skurkar, bestående av Clarence ”I don’t like cops” Boddicker och Dick Jones, den ultimata representanten för allt som är fel med kapitalism. I nyinspelningen är kapitalism inte ett problem i själva filmen, utan med produktionen. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.



Krigs-satir


Och nu ska de alltså göra en nyinspelning av ”Starship Troopers”. Det blir den sista av Verhoevens filmer de förstör. För ”Hollow Man” och ”Showgirls” är inte direkt några toppenfilmer. Och gjorde de en nyinspelning av ”Basic Instinct” skulle det väl inte vara hela världen.

”Starship Troopers” blev ingen större ekonomisk framgång, då den inte drog in vidare mycket pengar jämfört med sin budget. Men den har blivit en kultfilm, vilket resulterat i ett par uppföljare som helst ska undvikas. Filmen är en framtidssatir där mänskligheten styrs av en fascistisk militärstat, som för ett ständigt krig mot gigantiska utomjordiska insekter. Vi bjuds, som vanligt, på ultravåld, som stundtals är skrattretande. Verhoeven har bytt ut företags-girighet mot fascism, vilket funkar minst lika bra. Mänskligheten framställs som lika naiv som den är brutal, vilket representeras av de unga huvudkaraktärerna, som alla tar värvning för att uppnå ära och medborgarskap. När krypen attackerar Jorden är kampen mot insekterna det enda många av dem har kvar.

Det skönaste med filmen är att Verhoeven inte verkar ha informerat sina huvudrollsinnehavare om att det är fråga om satir, vilket gör att vi bjuds på gravallvarligt spel á la ”Beverly Hills” 1990.



Krigs-hyllning (?)


Med nyinspelningen har man alltså valt att utgå från boken med samma namn från 1959 av Robert A. Heinlein, som endast har ett par detaljer gemensamt med filmen. Boken är, till skillnad från Verhoevens film, uttryckligen för krig, vilket skulle kunna tänkas passa för den amerikanska marknaden.

Men det går inte att ignorera Verhoevens arv. Försöker man göra en liknande film fast, som med nyinspelningarna av ”Robocop” och ”Total Recall”, väljer att ta bort all satir, kommer det resultera i en blandning av de innehållslösa tidigare nyinspelningarna av Verhoevens filmer och krigshyllningar som ”Red Dawn” (både originalet och nyinspelningen).

Och jag måste säga att det inte känns bra att höra vilka som är inblandade i projektet. Manuset kommer skrivas av samma manusförfattare som skrev manuset till nyinspelningen av ”Friday the 13th” och den nya ”Baywatch”-filmen. ”Baywatch” har visserligen inte kommit ut än, men detta faktum känns inte betryggande. Producenterna ligger även bakom nyinspelningen av ”Total Recall”. Och ni vet ju redan vad jag tycker om den.

Jag har, som sagt, funnit mig i att nyinspelningar görs. Nyinspelningar i all (van)ära, men de får fan ta sig an projekt som de faktiskt är kapabla att göra något vettigt med.

Vad tycker ni om nyinspelningarna av Verhoevens filmer? Tror ni en nyinspelning av ”Starship Troopers” kan bli bra? Kommentera gärna nedan.
| 15 november 2016 21:00 |