SPEL

Skribent

Alexander Kardelo

20 november 2016 | 21:00

Ridley Scotts ”The Martian” finns nu som virtual reality-spel

Hur känns det att vara strandsatt på Mars? Vi testade ”The Martian VR Experience”.
Ett år efter att Matt Damon landade på Mars, dyker ”The Martian” upp som VR-spel till Playstation 4 och HTC Vive.

Man kan tycka att det är ett år för sent, och visst ligger det något i det. Spelet skulle ha varit en fin uppladdning inför filmen, eller ett komplement till biobesöket som låter dig kliva in i Mark Watneys astronaut-skor och återuppleva några av sci-fi-äventyrets nyckelscener.

Men först nu är tekniken här. VR-headset börjar dyka upp i våra vardagsrum till rimliga priser, och det är spännande att se hur Hollywood anammar möjligheterna.

Robert Stromberg (”Maleficent”) har regisserat, med ”The Martian”-regissören Ridley Scott som producent. Scott kommenterar:

- Jag har alltid försökt närma mig filmskapandet med ambitionen att förmedla en uppslukande upplevelse. Med de verktyg inom virtuell verklighet som nu finns tillgängliga för oss kan vi höja ribban ännu högre. Publiken kan idag uppleva berättandet på sätt som vi tidigare bara kunnat drömma om.

Kolla in 360-graders-trailern till ”The Martian VR Experience” här:


”The Martian” i VR lämnar mersmak…


Så… är det något att ha? Jag tar på mig VR-hjälmen och hamnar innanför en astronautdräkt. Den röda planeten brer ut sig vart jag än tittar, och det är en rätt häftig känsla. Troligen kommer jag aldrig närmare Mars än så här. 

Det hade varit nice bara att få utforska miljöerna en stund. Och här märker jag genast att utvecklarna missar sin stora chans. De tror nämligen att interaktiva inslag som att skala potatis är vad spelaren längtar efter att göra. På Mars. Verkligen?

Jag hoppas att Ridley Scott menar det han säger, med att låta publiken uppleva film på ett nytt sätt. Tänk bara när filmskapare som James Cameron eller Peter Jackson tar med oss till planeten Pandora eller Midgårds alla mörka vrår på det här sättet! För att inte tala om nästa ”Alien”-film - det planeras säkert en liknande VR-upplevelse redan nu. 

Den unika fördelen med VR är just att förflyttas till en annan värld, att man kan se sig omkring och ta sig var som helst i en fotorealistisk, 3D-animerad värld. Däri ligger upplevelsen de behöver jobba på. 

Large 7992cbf2dbd622a2d10fa7e5fccc8342 martian

…men det hela är över på en kvart


I ärlighetens namn kallas "The Martian VR Experience" aldrig för ett spel i pressmaterialet. Men ska den ses som en upplevelse istället, så kan man lika gärna skippa de ganska otillfredsställande spel-elementen. Som sagt, jag hade varit nöjd med att bara få upptäcka Mars istället för att kastas till nästa filmscen.

Än så länge är den här typen av VR-upplevelser väldigt begränsade. ”The Martian” är inget undantag. Vad händer när du väl sitter där på Mars? Jo, du får som sagt sortera potatis, flytta på stenar eller lyfta solpaneler. Det är rätt kul att köra månbil med ”I will survive” i högtalarna, men utmaningen är ungefär lika stor som en omgång Tetris. Och allt är över på 15-20 minuter. "The Martian VR Experience" är med andra ord inte värd sina 179 kronor.

När jag provade på PS VR tidigare i höstas såg jag stor potential, men samtidigt blev jag inte alls imponerad av de första spelen som följde med. Även ”The Martian” känns mer som ett kort demo (med stora brister i grafiken), än den ”uppslukande upplevelse” som Ridley Scott vill att det ska vara. Jag fattar, VR är precis nytt och någonstans måste man ju börja. Men medan filmskapare och spelutvecklare testar sig fram, innan de vet hur VR ska användas på bästa sätt, borde denna typ av experiment vara gratis för användarna att ta del av.

Har ni provat på "The Martian" i virtual reality? Eller har andra förslag på hur filmvärlden kan dra nytta av VR? Kommentera nedan.
| 20 november 2016 21:00 |