Film

Mats Karlsson

19 december 2017 | 17:30

Rian Johnson erkänner att "The Last Jedi"-kritiken smärtar

Men hälsar fansen att han inte tar det personligt.
Ända sedan Rian Johnson hoppade på "Star Wars: The Last Jedi" har han varit medveten om riskerna. "Star Wars"-fansen kan definitivt vara svårflörtade, men han var villig att göra ett försök. Filmen som nu rullar på biograferna runtom i världen har blivit hårt kritiserad av en del fans och en liten grupp har till och med startat en löjeväckande protestlista.

Men trots den beska kritiken verkar Johnson ta det med ro.

- Tack vare min egen bakgrund som ett fan, är jag medveten om att fansen kan vara passionerade och bry sig riktigt mycket - ibland visar de hur mycket de bryr sig på ett mer våldsamt sätt på min Twitter. Men det beror på att de bryr sig om de här sakerna, och jag vet att det smärtar när man förväntar sig något specifikt för något man älskar och så får man inte det. Det smärtar alltid, så jag tar det inte personligt om ett fan reagerar negativt och avreagerar sig hos mig på Twitter. Det är lugnt. Det är mitt jobb att finnas där för dem, berättar Johnson för Business Insider.

Regissören passar på att påpeka hur gärna han skulle vilja göra det, är det omöjligt att uppfylla alla fans önskelistor.

- Man inser att det blir ett fåtal fans önskelistor man kan uppfylla. George Lucas gjorde aldrig en "Star Wars"-film genom att sätta sig ner och fråga sig själv: "Vad vill fansen se". Jag vet att om jag skrev en film som fansen verkligen vill se, vilket är frestande att göra, så skulle det inte fungera för folk skulle fortfarande skrika åt mig: "Dra åt helvete, du har förstört Star Wars". Jag skulle då göra en dålig film och ingen vill ha det.

- Låt mig få påpeka att 80-90 procent av Twitter-reaktionerna har varit riktigt fantastiska. Det finns så mycket kärlek och glädje hos fansen. När jag pratar om det negativa är inte det den helhetsbild jag har från fansen, avslutar Rian Johnson.

Köper ni Johnsons förklaringar och argument?
| 19 december 2017 17:30 |