Robin Cocks

5 november 2020 | 15:00

Vi testar Xbox Series X - en fantastisk konsol som imponerar stort

Nu är äntligen Microsofts senaste spelkonsol Xbox Series X här. Det är en imponerande konsol med mängder av funktioner, som dock saknar stora releasespel.
Då var det dags. Äntligen är vi här. Nästa generation av konsoler har anlänt. Under de senaste två veckorna har jag fått känna och klämma på Microsofts flaggskepp, Xbox Series X. Det är en imponerande konsol som bjuder på mängder av coola funktioner, grym prestanda och snabba laddningstider. Men bristen på rejält tunga releasespel gör att konsolen inte riktigt kommer till sin fulla rätt nu i början av denna generation.

Personligen tycker jag att det är jättesvårt att recensera en konsol, och särskilt i början av dess livscykel just för att den inte har uppnått sin fulla potential ännu. De största spelen som drar nytta av hårdvaran till max har inte kommit än. Men jag ska göra allt jag kan för att så bra som möjligt förklara vad jag egentligen tycker om Xbox Series X.

6be0dc6374bd947c85726901b375fb21 thumbnail 20series 20x 20top

Ett riktigt kraftpaket

Det första jag kan säga är att Xbox Series X är ett riktigt monster när det kommer till prestandan. Utan att bli för nördig och gå in för mycket på detaljer, så kan jag säga som så att jämfört med alla andra konsoler på marknaden så är Series X den starkaste när det gäller den tekniska aspekten. Detta säger egentligen ingenting om man inte använder tekniken rätt, men det känns som att Series X kommer ge oss riktigt maffiga upplevelser i framtiden, just tack vare sin biffiga prestanda.

Dessutom har konsolen en optisk läsare som gör att du kan köpa spel på skiva och titta på dina DVD:er, Blu-ray:s och 4K Blu-ray-filmer. Detta är givetvis ingen nyhet för en konsol, men det är skönt att ha möjligheten att fortsatt kunna avnjuta filmer och spel på fysisk skiva om man så vill.

Något jag verkligen gillar med Xbox Series X är att den kan spela upp spel i 4K-upplösning i 60 bildrutor per sekund, och vissa spel ända upp till 120 bildrutor per sekund, vilket är helt fantastiskt. Men kom ihåg att du måste ha en väldigt ny typ av bildskärm för annars funkar det inte. Tyvärr klarade min TV "bara" att visa 60 bildrutor per sekund, men det såg helt magiskt ut ändå.

Jag har testat massor av spel under min tid med konsolen och många av dessa erbjuder gratis uppdateringar som gör att dem optimeras för Series X så att de flyter på så bra som det bara är möjligt. Spel som exempelvis actionliret "Gears 5", som alltid har haft ganska långa laddningstider på min Xbox One X, har betydligt kortare laddningstider nu. Jag tog tid och mätte skillnaden, och vi snackar 25,7 sekunders laddningstid kontra 6,7 sekunder från huvudmeny till spelsekvens, vilket är sjukt imponerande. Xbox Series X laddar spelet nästan fem gånger snabbare än Xbox One X och det var ofta som jag blev förvånad över att spelen jag testade laddade så pass snabbt som de gjorde.

Ett annat exempel som påvisar kraften i Series X var när jag testade på blodiga "DOOM Eternal", ett blixtsnabbt actionspel, som kräver en silkeslen bilduppdatering för att man ska kunna hinna med att se allt som händer. Detta gick att köra i gloriös 4K-upplösning och bilduppdateringen låg på stabila 60 bilder per sekund utan att konsolen ens svettades eller att fläkten lät särskilt mycket.

En av mina favoritfunktioner med Xbox Series X är "quick resume", en funktion som gör att du kan sätta igång två spel (eller flera) och snabbt hoppa mellan dessa utan att behöva stänga av spelen. Som ett exempel spelade jag lite "Halo: The Master Chief Collection" och blev sugen på att slakta lite monster i "Gears 5", så jag hoppade ur "Halo" och valde att starta "Gears 5". När jag sedan ville hoppa tillbaks till "Halo" så tog det inte mer än åtta sekunder att vara tillbaka på precis samma plats där jag slutade spela sist, och då slapp jag traggla igenom huvudmenyn och hamnade istället direkt inne i spelet.

Det kanske inte låter som en användbar funktion, men jag tycker att det känns lyxigt att slippa väntetiden och gör att det verkligen märks att Xbox Series X tillhör nästa generation av TV-spel.

6be0dc6374bd947c85726901b375fb21 thumbnail 20series 20x 20front

Saknar stora releasespel

Hur mycket jag än älskar Xbox Series X och dess funktioner så kan man inte blunda för det faktum att den inte har några ordentligt stora releasespel. Det spel jag såg mest fram emot att få spela var egentligen "Halo: Infinite", men dessvärre blev det uppskjutet till 2021 efter massiv kritik mot en demonstration av spelet som Microsoft höll tidigare i år.

Givetvis släpps det stora och intressanta spel i samband med Xbox Series X, som "Yakuza: Like A Dragon", "Assassin's Creed Valhalla" och "Dirt 5". Sen när "Cyberpunk 2077" släpps i december kommer det bli riktigt häftigt att testa det till Series X. Men det finns inget storspel som bara går att hitta på Series X. Spel som "Fable", "The Elder Scrolls VI" och "Hellblade 2" ligger ett tag bort. Tyvärr.

Men det är här som Series X lyckas väga upp avsaknaden av stora releasespel tack vare bland annat prenumerationstjänsten Xbox Game Pass. Denna tjänst kostar runt hundralappen per månad och ger dig tillgång till massvis av spel som du kan sätta igång och spela direkt.

Det är ett spelbibliotek som sträcker sig från första Xbox till nuvarande generation. Och det bästa med denna tjänst är att alla Xbox-exklusiva spel automatiskt läggs till i tjänsten samma dag som dem släpps i butik. Personligen tycker jag att Xbox Game Pass är grymt och anser att Microsoft går helt rätt väg med denna tjänst. Dessutom kommer EA Play bli en del av Xbox Game Pass, så då får du även tillgång till massor av EA-spel.

En annan sak som jag fullständigt älskar med Xbox Series X är "smart delivery". På vissa spel som du köper till Xbox One kan det stå "smart delivery", och detta innebär att du i samma köp även får Series X-versionen av spelet. Om du exempelvis köper "Assassin's Creed Valhalla" på skiva till Xbox One och sedan sätter in den i en Series X så får du möjligheten att gratis ladda ner Series X-versionen av spelet istället. Riktigt smart och värdefullt tycker jag. Om man har köpt spelet en gång, varför köpa en gång till?

6be0dc6374bd947c85726901b375fb21 thumbnail 20series 20x 20tech 20ports

Framtiden ser ljus ut

För att sammanfatta mina intryck av Xbox Series X så anser jag att det är en makalöst kraftfull konsol som känns lyxig. Snabba laddningstider, grym prestanda och häftiga funktioner gör att den hör hemma hos spelfanatiker.

Tyvärr är inte spelen vid release så stora som man hoppats på, men jag är säker på att det kommer komma mastodontspel som verkligen kommer dra nytta av Series X fulla potential. Framtidsutsikterna är ljusa, extra ljusa när man tänker på att Microsoft köpte upp Bethesda tidigare i år. Vi kan säkert räkna med att detta köp kommer resultera i mäktiga spelupplevelser som nästa "DOOM", "Wolfenstein", "Fallout" och "The Elder Scrolls".

Om du är osäker på om du ska köpa en Xbox Series X eller Playstation 5 så är det svårt för mig att säga något (jag har inte ens testat Playstation 5). Men om du vill ha ett kraftpaket med möjligheten att kunna spela massor av spel från tidigare generationer på ett enkelt och relativt billigt sätt, tack vare Game Pass, så borde du fundera på att skaffa dig en Series X. Självklart kommer Playstation 5 givetvis också vara kraftfull och dessutom ha hetare releasespel, men Xbox Series X är runt 400 kronor billigare än Playstation 5, vilket kan vara avgörande om man har en begränsad spelbudget.

Series X är en lyxig konsol som gör spelandet enklare och smidigare än tidigare. Många stora spel är på väg och du har ett gigantiskt bibliotek av spel som du kan spela i väntan på dessa tack vare Xbox Game Pass. Jag personligen är imponerad över Series X och känner ärligt talat att mitt spelintresse har väckts på nytt efter några år av tomgång. Det ska bli spännande att se var denna Xbox-färd slutar, men som tur är har den bara börjat.

Xbox Series X
Släpps: 10 november (Även den mindre konsolen Xbox Series S släpps då)
Pris: Cirka 5690 kr