Spel

Skribent

Jerry Fogselius

4 december 2018 | 17:40

Recension: Varför fick inte "Just Cause 4" mer tid på sig innan lanseringen?

Blandade känslor och en rejäl känga mot hela spelbranschen när jag ska summera mina tankar kring det framstressade "Just Cause 4".
Jag har sett det så många gånger förr: spelen som släpps långt innan de är färdiga. Alla dessa halvskalade, halvkokta potatistitlar som aldrig får nå upp till sin fulla prakt, utan som släpps för tidigt och efter lanseringen tvingas bli patchade in absurdum innan de fungerar som de ska. Och då är det försent. Då har spelare världen över redan dömt ut spelet ifråga på grund av den där bittra, första tuggan som man tog när spelet släpptes i halvfärdigt skick.
 
Jag pratar om det hajpade men hårt kritiserade "No Man's Sky", den totala buggfesten "Halo: The Master Chief Collection" och så årets mest livlösa multiplayermagplask "Fallout 76". Det är med sorg i hjärtat jag nu meddelar att "Just Cause 4" kan ansluta sig till den skaran, även om det har avsevärt bättre framtidsutsikter än många andra trasiga spel.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Det börjar med att spelet kraschar flera gånger under mina första timmar i Rico Rodriguez sällskap. Vad detta beror på vet jag inte riktigt. Ena gången har jag pausat för att ta upp kartan: krasch! Vid nästa tillfälle sker det precis när jag ska ge mig ut på ett uppdrag efter en videosekvens: krasch! Det finns ingen riktig logik bakom krascherna, lika lite som det finns logik i att jag spelar detta i december 2018, när jag egentligen borde spela det tidigast våren 2019. När det faktiskt hunnit bli klart.
 
På tal om videosnuttarna är dessa inte ens färdigställda än. När en mellansekvens drar igång inför ett storyuppdrag, möts jag av förskräckligt fula karaktärer vars tomma ögon påminner om en zombies och med ansiktsdrag som ser helt lastgamla ut. Karaktärerna i videosekvenserna påminner illa nog om spelen från det tidiga 2000-talet och det är uppenbart att det krävts mer tid för att verkligen hinna finslipa dessa scener.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 

Den himmelska spelbarheten får mig att bortse från bristerna

 
Allt är dock inte pest och pina, utan Just Cause 4 är trots det halvdana skicket faktiskt en riktigt underhållande actionsandlåda! Precis som i föregångaren kan du spränga såväl fordon som de rödvita fiendemanickerna med hjälp av alla möjliga vapen, samtidigt som du med ljuvliga luftkonster tar dig fram med vingdräkt, fallskärm och gripklo. Det är förbannat skoj att låta explosionerna avlösa varandra och det härliga gameplayet väger till stor del upp för allt som (än så länge) inte fungerar i spelet. Det finns en bra grund här och jag är övertygad om att tidens patchar kommer lösa många av de tekniska problem som drar ner spelet idag.
 
Medan både vingdräktsutmaningar och hederligt pangande förgyller spelandet, blir jag mest överraskad av gripklon. I Ricos fjärde del har den fått några riktigt grymma nyheter som gör den både roligare att använda och mycket mer variationsrik än i föregångarna. I fyran kan du uppgradera änterhaken med ballonger och raketer, utöver den dragkraft som funnits med redan i tidigare delar. Uppgraderingsmöjligheterna är många och på denna punkt har Avalanche Studios lyckats med bravur!
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Att förbereda olika loadouts för gripklon och växla mellan dessa mitt i eldstriderna, gör att jag hela tiden känner lust att experimentera med mina prylar och ofta fnissar högljutt åt det kaos jag kan orsaka när jag tjudrat fast något med gripklon. Fysiken i spelet imponerar stort och det är tekniskt häpnadsväckande (och barnsligt underhållande) att sätta fast raketer och ballonger mellan fiendesoldater och deras fordon, för att sedan titta på med förtjusning medan de spinner runt, runt som värsta orkanen innan alltihop slutligen sprängs i ett moln av eld.
 
På tal om orkaner, är även landet Solís fyllt till bredden av spännande väderinslag där enorma tornados och dödliga blixtar är lika delar förödande som förföriska. Jag tvekar inte en sekund att slänga mig in i närmsta tropiska orkan och låta Rico fånga upp vindens kraft under vingarna, medan fiendebaser nedanför går i spillror och hela zeppelinare sugs in och exploderar ovanför mig. Att utforska och möta det olikartade klimatet i "Just Cause 4" leder ofta till stunder av ren spelglädje och bara en sån sak som att flyga igenom de kalla, snötäckta bergspassen, får mig snabbt att förtränga alla brister som spelet lider av. Jag önskar bara att alla delar av spelet kunde vara lika helgjutna som dess gameplay.
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 

En förhoppning om en förändrad spelbransch

 
Den uppslukande spelbarheten med den strålande gripklon som ässet i rockärmen är i slutändan den avgörande ingrediensen som får "Just Cause 4" att med nöd och näppe haka sig fast vid det slutbetyg jag kommer ge. Tack vare den fantastiska luftakrobatiken och gripklofysiken är spelet faktiskt riktigt kul att lira, trots det halvtrasiga skick det lanseras i. En rejäl försening hade varit en mycket bättre väg att gå, vilket har bevisats gång på gång.
 
Titta bara på årets i mitt tycke bästa spel "Red Dead Redemption 2". Rockstars senaste titel skulle ursprungligen ha släppts hösten 2017, men fick ett helt extra år på sig för att finslipas. Resultatet? Ett genomsnittsbetyg på 97 hos Metacritic och miljontals spelare (inklusive jag själv) som blivit alldeles trollbundna av både storyn och spelvärlden. Tänk sedan vilka fina omdömen "Just Cause 4" förmodligen skulle ha fått, om Ricos fjärde kapitel bara hade givits den utvecklingstid det förtjänade innan lanseringen. Det kanske inte skulle vara i klass med ett Rockstar-spel, men det skulle vara långt mycket bättre än vad det är nu!
 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Men nej, det skulle prompt pushas ut i tid till julhandeln 2018, nedsmutsat av buggar och smockat med ruttna cutscenes. Idag är det ingen som pratar om "Red Dead 2"-förseningen, då den extra utvecklingstiden bara gjorde spelet till det mästerverk det är idag. Detta medan "Just Cause 4" för alltid kommer dömas för det ofärdiga skick det lanserades i – även om Avalanche faktiskt råder bot på de värsta skavankerna i framtiden med hjälp av patchar.
 
Förhoppningsvis är vi tillräckligt många spelare och spelkritiker som känner på detta vis, för att med våra röster och plånböcker kunna förändra den skruvade spelbranschen, så att utgivare kanske börjar tänka mer långsiktigt och ger utvecklarna den tid de behöver för att faktiskt hinna färdigställa sina spel innan de släpps. Såsom Avalanche skulle ha kunnat färdigställa "Just Cause 4" om spelet bara hade fått lanseras någon gång under 2019...
 
Mitt slutgiltiga råd blir att avvakta tills "Just Cause 4" har genomgått några riktigt stora patchar innan du beger dig till Solís, för denna actionsandlåda är än så länge inte den solskensupplevelse den har all potential att vara. Tack och lov för de spelmässiga och starkt lysande ljusglimtar som finns mellan åskmolnen.
 
 
 
"Just Cause 4"
Genre: Actionäventyr
Utvecklare: Avalanche Studios
Utgivare: Square Enix
Format: Playstation 4, Xbox One, Windows
Släpps: 4 december 2018
Pris: 599 kronor
 
 Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
| 4 december 2018 17:40 |