Anders Eklöf

7 oktober 2020 | 12:00

Recension: "Star Wars: Squadrons" är ett godkänt rymdäventyr

Ett skapligt spännande rymdäventyr från både rebellernas och rymdimperiets perspektiv.
För den som gillar "Stjärnornas krig" är det här verkligen en era full av spel, serier och filmer som djupdyker i delar av galaxen vi inte visste att vi ville ha. Det var inte särskilt längesedan vi fick ett spännande äventyr från jedins perspektiv, i "Star Wars Jedi: Fallen Order" och tv-serien "The Mandalorian" ger oss en dyster men varm bild av hur galaxen såg ut efter att imperiet fallit.

Nu har spelet "Star Wars: Squadrons" kommit, som erbjuder ett actionpackat rymdäventyr utifrån piloternas synvinkel, efter händelserna i "Jedins återkomst".

146621885ceaad61afffd94ecb418706 piloting

Från piloternas perspektiv

Fyra år efter rebellernas vinst i slutet av "Jedins återkomst", är fortfarande inte allt lugnt i galaxen. Både den nya republiken och det ondskefulla rymdimperiet fortsätter kämpa i spillrorna efter kriget, samt är på ett eller annat sätt involverad i "Project Starhawk", ett kraftfullt vapen som kan avgöra allt.

I spelet får du följa både Vanguard Squadron från rebellernas sida som vill bygga färdigt det och imperiets Titan Squadron som försöker förstöra det. Även om berättandet inte kommer i närheten av filmerna, är det en spännande resa jag får följa med på. Karaktärerna jag får lära känna på de båda sidorna har välskrivna dialoger och personligheter, som gör att konflikten känns mer levande än vad jag hade förväntat mig av ett spel av den här typen.

146621885ceaad61afffd94ecb418706 epilots

"Må g-kraften vara med dig"

Att styra ditt skepp är dock verkligen ingen barnlek, då det krävs att du håller koll på både olika reglage och hur skeppet faktiskt styrs på bästa sätt för att du ska vinna. Under striderna är det nämligen viktigt att du växlar mellan att skeppet ska fokusera på vapnen, hastigheten och skölden, samtidigt som du försöker förstå vad som är upp och ner på stjärnhimlen.

146621885ceaad61afffd94ecb418706 screens game tieaction

Det ska erkännas att jag inte är någon erfaren spelare av den här typen av spel, men "Star Wars: Squadrons" gör ett skapligt bra jobb att balansera de avancerade systemen med pedagogiska instruktioner för en nybörjare som jag. Till en början åkte jag mest runt som en livsfarlig karusell på ett tivoli, men efter ett tag kom jag in i det hela. Kampanjen går dessutom att spela i svårighetsgraden "Story Mode", som förenklar allt för den som mest bara vill uppleva rymdstriderna och berättelserna i lugn och ro.

"Det där är ingen måne - det är en ganska snygg rymdstation"

Rent grafiskt och ljudmässigt är allt så "Star Wars" som det kan bli, där rymdskeppen ser och låter nästan exakt som på film, ackompanjerat av den klassiska bakgrundsmusiken du känner igen från biosalongen. Däremot är inte miljöerna särskilt varierade, eftersom du mest flyger runt i rymden och pangar skepp. Det är som allra mest stämningsfullt när luftstriderna sker ovanför en mäktig planet eller i anslutning till ett stort krigsskepp. Att inga strider utspelar sig på en planet, som i filmerna, är dock ett stort minus.

Att allt du gör ses ur ett förstapersonsperspektiv är både spelets största styrka och svaghet. Å ena sidan är det inlevelsefullt att jag ser allt pangande från cockpiten på min X-Wing eller TIE Fighter, men å andra sidan blir det en aning klaustrofobiskt och ibland svårt att få en bra uppfattning om vart du och dina fiender är. Personligen hade jag gärna sett att det gick att byta till ett tredjepersonsperspektiv, så jag får se skeppet jag kontrollerar. Det känns helt klart som att spelet är gjort med VR i åtanke, som jag tyvärr inte har utrustningen för.

146621885ceaad61afffd94ecb418706 screens prev get in

Habilt rymdkrig över nätet

I slutändan känns kampanjen som en övning inför multiplayerdelen, som är där spelet lyser som starkast. Här får du kämpa mellan två lag bestående av fem personer, där det gäller att skjuta ner trettio skepp före motståndarna. Det är briljant i sin simpelhet och är ett fartfyllt tidsfördriv, som helt klart får mitt "Star Wars"-hjärta att banka. Att en lagspelare nynnande på temalåten under en batalj, är även det ett plus.

Dock är jag inte säker på att det kommer bli ett långvarigt nöje, då det i dagsläget inte finns särskilt många spellägen att välja mellan. För den som vill satsa går det att låsa upp nya färger och dräkter till ditt skepp, som däremot inte är särskilt lockande med tanke på att jag själv inte kommer se skeppet eller min pilot speciellt mycket.

Ett gediget rymdäventyr

"Squadrons" är ett helt klart godkänt "Star Wars"-spel, men inte mycket mer än det. Prislappen skvallrar om att det är ett något mindre ambitiöst projekt, så det är kanske vad en ska förvänta sig. Det är en häftig upplevelse att få köra X-Wing, TIE Fighter och flera andra skepp från seriens historia, dock inte helt klockrent.

Premissen gör att segern i "Jedins återkomst" känns en aning meningslös och jag hade verkligen velat kunna se mitt rymdskepp under striderna.

Är du nöjd med en ganska engagerande berättelse och lite gött rymdstridande över nätet, inslaget i ett detaljrikt "Star Wars"-paket, är det här helt klart ett spel att spendera några timmar på. Från min sida, hade jag gärna sett en lite högre ambitionsnivå från ett spel i en galax långt, långt borta.

"Star Wars: Squadrons"
Genre: Action
Utvecklare: Motive Studios