MovieZine

20 november 2020 | 20:00

Recension: "Spider-Man: Miles Morales" är snyggt – men enkelspårigt

Ett av spelen som är först ut till Playstation 5 är "Spider-Man: Miles Morales". Ett stundvis roligt och väldigt snyggt spel, men ingenting banbrytande.
“Spider-Man: Miles Morales” tar vid precis i slutet av det föregående spelet "Marvel's Spider-Man" som släpptes år 2018.

Miles har precis berättat för sin vän Peter Parker att även han har fått unika spindelkrafter, och Peter bestämmer sig genast för att han ska lära Miles allt han kan om superhjälte-yrket. Dock verkar han komma på andra tankar relativt snabbt. Peter känner nämligen att han behöver ta några dagar ledigt från sitt rädda-New-York-från-total-kollaps-varje-dag-liv, och bestämmer sig för att följa med Mary-Jane till Europa i några veckor.

Det finns en ny superhjälte i stan

Peter åker iväg på sin efterlängtade semester och lämnar New York i Miles oerfarna händer, och självklart går saker och ting snabbt på tok. Företaget Roxxon har knåpat ihop en revolutionerande manick som sägs ha kapacitet nog för att försörja hela Harlem med energi i hundratals år framöver. Planen för Roxxon är att expandera till resterande delar av New York, för att till sist sälja sin idé till andra städer runtom i världen.

Large 55f1e174bcd76e8da33088fe72498761 marvels spider man miles morales ps5 playstation 5 1.original

Av någon anledning sticker detta ordentligt i ögonen på medlemmarna i en organisation som kallar sig för “The Underground”. Ett gäng ruskprickar som har bestämt sig för att sätta stopp för Roxxons planer genom att börja terrorisera staden och dess invånare. Frågan är bara: Who's the bad guy here? Här behövs en hjälte som kan rädda dagen. New York-borna behöver “den nya” Spider-Man.

Storyn i spelet är rätt så bra. Precis som i "Marvel's Spider-Man" får vi följa en karaktär som lever två separata liv. Två skilda berättelser som vävs samman på ett riktigt snyggt sätt.

Å ena sidan får vi följa en ny, oerfaren superhjältes liv då han tvingas ta sig an ett flertal svåra prövningar. Å andra sidan får vi följa en “helt vanlig” ung killes vardag som gör sitt bästa för att finnas där för sin mamma och sina vänner.

Large 55f1e174bcd76e8da33088fe72498761 spider man miles morales bus 1320x743

Sättet som Peter Parkers liv skildrades på i "Marvel's Spider-Man" var en sakerna som imponerade mest på mig gällande det spelet, och samma känsla följer med mig i samband med att jag tar mig genom “Spider-Man: Miles Morales”. Växlingen mellan Spider-Man och Miles privatliv behövs verkligen. Det blir ett härligt avbrott som ändå tillför något till spelupplevelsen.

Spexiga slagsmål som ganska snart känns uttjatade

Striderna i spelet är roliga, ett tag i alla fall. Miles har ju precis som i serietidningarna unika egenskaper som gör att han kan utföra Venom-attacker. Och nej, han använder sig inte av gift (förvirringen är total för någon som mig, som inte riktigt har hängt med i karaktärsutvecklingen av Spindelmannen) utan av elektricitet. Det är skoj. Fienderna jag möter använder sig av högteknologiska vapen och skydd som är näst intill omöjliga att tränga igenom, men lite paralyserande elektricitet fixar biffen.

Det som gör att jag ledsnar efter ett tag är det faktum att det dyker upp flockvis med fiender typ var femte minut. Jag behöver ta till samma strategi om och om igen för att bli av med dem. Och det tar sin lilla tid att eliminera allihopa. Detta blir till sist ganska uttjatat och enformigt. Bossfighterna känns mer utmanande och varierande, men det är ändå inte tillräckligt för att jag ska hålla intresset uppe genom hela spelet.

Spelet ger dig mycket att utforska på sidan av, på både gott och ont

Precis som i "Marvel's Spider-Man" finns det gott om sidouppdrag man kan ta sig an om man känner för det. Miles vän Ganke skapar en app som New York-borna kan använda sig av när Spider-Mans tjänster behövs. Och den appen går varm kan jag säga.

Vissa sidouppdrag är roliga, medan andra känns fullkomligt meningslösa. Precis som i föregångaren “Marvel's Spider-Man" med andra ord. Jag förstår att utvecklarna vill ge spelaren så mycket som möjligt att roa sig med, men vissa uppdrag borde bara ha plockats bort. Att rädda katter är ingenting som superhjältar behöver sysselsätta sig med.

Large 55f1e174bcd76e8da33088fe72498761 marvels spider man miles morales 4

Utöver sidouppdragen kan man också roa sig med en del utmaningar som Peter förberett åt Miles. Innan Peter åkte iväg hann de båda superhjätarna träna på några värdefulla Spindelmannen-moves, men då Peter fick bråttom iväg till London beslutade han sig för att lämna ett antal hologram föreställande sig själv som Miles sedan kunde söka upp för att fortsätta sin träning tillsammans med.

Det finns ett stort gäng av dessa hologram utspridda i staden som vart och ett av dem ställer Miles inför nya övningar/utmaningar. Om han klarar dem låser han upp värdefulla skill points. Peter har verkligen gjort ett gediget arbete för att rigga upp detta åt Miles innan han drog iväg. Tid som han kanske hade kunnat lägga på att fysiskt träna tillsammans med Miles innan semestern istället? Men vad vet jag egentligen om superhjälte-yrket.

Large 55f1e174bcd76e8da33088fe72498761 spider man miles 4k 1024x576

Det går inte att skriva en recension av “Spider-Man: Miles Morales” utan att påpeka att det har spelats på den sprillans nya Playstation 5-konsolen. Detta var faktiskt det första spelet som jag testade på min nya konsol, och bara där ökar ju spelets wow-faktor med några snäpp. Jag hinner knappt fatta att jag har startat spelet innan jag är igång med spelandet. Laddningstider existerar inte, vilket är ett stort, stort plus.

Grafiken är också grymt bra. Jag börjar faktiskt spelet med att bara svinga runt bland höghusen för att till sist sätta mig på ett av skyskrapornas tak och beundra utsikten. Solens ljusstrålar reflekteras på de glasförsedda väggarna på ett väldigt verklighetstroget vis. “Spider-Man: Miles Morales” är ett vädigt snyggt spel. Inget snack om den saken, men ett riktigt bra spel behöver mer än bra grafik och en okej storyline.

“Spider-Man: Miles Morales” är stundvis ett riktigt roligt spel. Det är en ren fröjd att svinga sig fram bland höghusen i staden som aldrig sover och storyn fångar mitt intresse. Dock ser jag inte spelet som någonting extraordinärt, vissa pusselbitar saknas för att det ska nå upp till högre nivåer. Ett faktum är att detta spel känns mer som en DLC till "Marvel's Spider-Man" än som ett helt eget spel. Visst, det finns detaljer som skiljer de båda spelen åt. Men dom är inte särskilt stora. Den som älskade "Marvel's Spider-Man" kommer känna sig riktigt nöjd med “Spider-Man: Miles Morales”.

"Spider-Man: Miles Morales"
Genre: Action
Utvecklare: Insomniac Games