Anders Eklöf

8 juni 2021 | 16:00

Recension: "Ratchet & Clank: Rift Apart" är en spektakulär resa genom dimensioner

Det senaste actionpackade och färgglada äventyret erbjuder på många sätt mer "Ratchet & Clank", fast en långt mycket mer spektakulär och tekniskt imponerande upplevelse än vad vi är vana vid.
Sedan 2002 har Insomniac Games tagit med oss på både humoristiska, actionladdade och färgglada rymdäventyr med lombaxen Ratchet och roboten Clank i otaliga spel.

Ett tag kändes serien faktiskt en aning uttjatad och risken fanns att även "Ratchet & Clank: Rift Apart" skulle kännas upprepande (som är den sextonde delen i serien). Det behöver du dock inte vara orolig för, då det är en nästintill svulstig spelupplevelse som erbjöds.

Fe4884ca0ba6ccf72dee518b390e3fbd ratchet clank rift apart ps5 05

Ett känsloladdat rymdäventyr

Äventyret börjar med att vår duo ska hyllas för sina många hjältedåd under en festival, där dock allt går fullkomligt snett väldigt snabbt. En så kallad Dimensionator som Clank hade tänkt ge sin vän i present, så att han kan leta efter sin försvunna ras i en annan dimension, blir istället stulen av skurken Dr Nefarious. Av misstag öppnar han portaler till en rad olika dimensioner, som för dem alla tre till ett alternativt universum där hans ännu mäktigare motsvarighet regerar.

De båda hjältarna separeras och Clank träffar lombaxen Rivet, som leder en motståndsgrupp mot den onda kejsaren. Tillsammans måste de samarbeta på håll för att stoppa Nefarious och hindra de ondskefulla robotarna från att kollapsa hela multiversum.

Berättelsen i är inget revolutionerande vare sig för spelmediet eller för serien, utan det är dialogerna och interaktionerna mellan de olika karaktärerna som lyser som allra starkast här. Under resans gång tas tematik som vänskap, tillit och osäkerhet upp, samtidigt som det nästan alltid finns en träffsäker dos av humor inbakad. Den nya karaktären Rivet är dessutom en långt mycket mer intressant och komplex karaktär än den godtrogna hjälten Ratchet, med en spännande bakgrundshistoria och en charmig personlighet. Känslorna når fram ännu mer mycket på grund av det strålande röstskådespeleriet (en bonus är att det även går att spela med svenska röster) och karaktärnas levande minspel.

Ff1ba3f4f101f3fe7e029bfadb2f39f5 ratchet and clank rift apart screenshot 12 en 07may21

En kreativ arsenal som bästa vän

Att spela "Ratchet & Clank: Rift Apart" är lite som att åka på en rejält färggrann berg- och dalbana (eller annan valfri åkattraktion på ett nöjesfält), som får håret att resa sig och ögonen att spärra upp sig av upphetsning. Har du spelat ett tidigare spel i serien kommer du visserligen känna igen det skjutglada upplägget, men det är fortfarande väldigt roligt.

Spelet går för det mesta ut på att du ska skjuta dig igenom horder av skurkaktiga robotar och utomjordingar med en kreativ arsenal av galna vapen, med en del plattformshoppande däremellan. Här finns vapen som förvandlar dina fiender till växter, en enorm laserkanon och ett gevär som skjuter sågklingor. Det är fantastiskt att växla mellan skruvade vapnen i stridens hetta, samtidigt som de hela tiden går upp i nivå. Det gör att det finns en anledning att använda alla vapen, istället för att fastna vid ett eller två. Långt ifrån alla vapen är dock lika fantastiska, utan vissa känns som kopior av varandra eller från tidigare spel.

Fe4884ca0ba6ccf72dee518b390e3fbd racra hammerdown.0

Något som gör pangandet mer inlevelsefullt är hur vibrationerna i den nya handkontrollen Dualsense används. Att använda varje vapen känns verkligen annorlunda i mina händer, mycket med hjälp av de adaptiva axelknapparna som jag kan trycka ner helt eller halvvägs för att skjuta på olika sätt. Det gör verkligen mycket för upplevelsen när ett maskingevär fysiskt smattrar i mina fingrar eller när en bomb skakar om mina händer.

Det finns några lugnare inslag som blir lite som en paus efter allt pangande. Clank hamnar ibland mellan dimensioner, där det gäller att guida ett gäng kopior av honom genom en bana med hjälp av olika sfärer som påverkar gravitationen och liknande. I ett annat minispel styr du en liten digital spindelrobot inuti en dator, där det gäller att skjuta ner virus. De båda är underhållande, men inte fantastiska. De är en klen tröst mot hur varierande spelen brukar vara med inslag som rallyn och rymdstrider, som nästan känns bortklippta här.

Ff1ba3f4f101f3fe7e029bfadb2f39f5 battlefront 2.1492281054

Haktappande hopp mellan dimensioner

Den stora nyheten i "Rift Apart" är att du ibland kan använda portaler för att snabbt hoppa mellan platser för att få övertag på slagfältet eller hitta hemligheter på gömda platser. Konceptet med dimensioner lyser dock som allra starkast när de tagit det lite längre, som när du besöker två pararella versioner av en gruvplanet där den ena lever och frodas och den andra är fullkomligt ruinerad, eller när du utan några laddningstider hoppar mellan de vackra planeterna på en sekund.

Det är just i den visuella presentationen som står i rampljuset i det här spelet, då de färgglada och levande planeterna jag får besöka är något av det snyggaste jag har sett målas upp på en konsol. När Ratchet eller Rivet skjuter sig genom horder av skurkar samtidigt som regnet öser på deras genomvåta pälsar och de galna vapnen strålar över skärmen, är det bara att luta sig tillbaka och dras med i det visuella spektaklet.

Spelet bjuder även på några oerhört häpnadsväckande sekvenser som skulle kunna passa i en blockbuster på bio eller en animerad film av Pixar. Redan när de första spelen kom till Playstation 2 i början av 00-talet pratades det om att grafiken påminde om "Toy Story", vilket så här i efterhand är något av en överdrift, men nu är det verkligen där och nosar.

Fe4884ca0ba6ccf72dee518b390e3fbd ratchet3

Ena foten in i framtiden, den andra i det förflutna

Jag älskar verkligen den sprudlande och inte minst grafiskt imponerande resan som "Ratchet & Clank: Rift Apart" tar med mig på, men samtidigt önskar jag att Insomniac Games hade vågat ta något större kliv på andra fronter än den visuella. Ska en vara lite hård har det egentligen inte hänt överdrivet mycket sedan det allra första "Ratchet & Clank" från 2002 när det gäller speldesignen, utan det är just i det grafiska den största skillnaden syns.

Utöver att det inte är särskilt omvälvande är det något av det mest bombastiska, spektakulära och roligaste spelet jag spelat på Playstation 5. Trots något föråldrad speldesign går det inte att undgå att jag har fenomenalt roligt eller blir häpet imponerad nästintill hela tiden, så pass att jag troligtvis kommer spela igenom spelet minst en gång till.

Insomniac Games är kanske inga revolutionärer när det gäller att utveckla spelmediet, men det finns ingen tvekan om att de kan leverera en gripande och fin berättelse med en visuell flärd likt inga andra på marknaden.

Small c274cb9fcfaded6eae46ba36987afd8a nedladdning 20 1

"Ratchet & Clank: Rift Apart"
Genre: Action/plattform