Anders Eklöf

15 november 2020 | 13:50

Recension: "Call of Duty Black Ops: Cold War" levererar hjärndöd action

Det senaste "Call of Duty"-spelet levererar både en bombastisk kampanj för en spelare och massor att göra för den som vill tävla mot andra över nätet.
"Call of Duty" är för många känt som den där serien med meningslöst pang-pang utan hjärta och själ, som en halvdan actionfilm du slår på en söndagskväll för att stänga av hjärnan en stund. Dessutom pumpar Activision ut nya spel nästintill varje år, vilket inte hjälper seriens något unkna rykte särskilt mycket.

"Call of Duty Black Ops: Cold War" är faktiskt lite av spelens motsvarighet till en ytlig blockbuster från Hollywood, som "Fast & Furious" eller valfri film med Dwayne "The Rock" Johnson i huvudrollen. Dock behöver inte det nödvändigtvis vara något dåligt, då det senaste spelet levererar en påkostad och bombastisk kampanj för en spelare och mycket att göra för de som hellre spelar mot andra över nätet.

Ibland vill man faktiskt bara stänga av hjärnan och njuta av explosionerna, biljakterna och pangandet som sker på skärmen, vilket det här spelet levererar med råge.

3d1e5eca51e455e718ed9b6b9be65d7e bocw launch sp woods wm 04

Ett stekhett kallt krig

Spelet är en direkt uppföljare på "Call of Duty: Black Ops" och utspelar sig under det kalla kriget i början av 80-talet. Du tar dig an rollen som en soldat, som tillsammans med CIA-agenten Russel Adler letar efter en sovietisk spion kallad Perseus vars mål är att omstörta USA. Resan tar mig bland annat till snötäckta berg där jag får prickskjuta ryssar, episka biljakter på en flygplats och infiltrationsuppdrag i Östberlin.

Berättelsen kommer inte vinna några priser, men samtidigt dras jag in i den paranoida känslan som genomsyrade kalla kriget och det snyggt skildrade 80-talet med allt ifrån kläderna, musiken och arkitekturen. En kul detalj är att jag får skräddarsy min karaktärs bakgrund och psykologiska profil, vilket påverkar hur andra pratar med mig och vilka fördelar hen har i strid. Dessutom får jag ibland göra val i dialogerna, som påverkar handlingen.

För det mesta är det hjärndöd men underhållande action, med mycket variation i uppdragen och vapen. När det är som bäst skjuter jag mig fram igenom en omöjlig situation, samtidigt som dramatisk musik spelas i bakgrunden. När det är som sämst är det ett slentrianmässigt uppdrag som inte sticker ut i mängden.

Är det någon kritik jag har mot berättelsen är det att det är patriotiskt till tusen, där amerikanerna alltid representerar det goda och övriga nationaliteter mest är identitetslösa och ondskefulla måltavlor för spelaren att sätta en kula i huvudet på. Det är nästan så att den konspiratoriska delen av min hjärna tror att spelet är beställt av den amerikanska armén, för att rekrytera virtuellt skjutglada tonåringar.

3d1e5eca51e455e718ed9b6b9be65d7e bocw zm reveal wm 03

Mycket att göra för den tävlingsinriktade

Även om enspelarkampanjen är vad som lockar mig mest med spelet är "Call of Duty Black Ops: Cold War" även fullproppat med multiplayerlägen, precis som vanligt. Förutom att det populära battle royale-läget "Warzone" ingår, finns även ett välsvarvat läge som går ut på att skjuta zombier tillsammans med andra samt en hel del mer tävlingsinriktade som "Team Deathmatch" och liknande.

Det som slår mig är hur lättillgängligt allt är, till skillnad från de tidigare "Call of Duty"-spelen jag testat. Med några enkla knapptryck är matchen snabbt igång och det går att förstå vad mitt mål är utan problem. Det finns så klart mycket att fördjupa sig i för den som vill, men för en som mig som inte lägger särskilt mycket tid på multiplayer är det välkommet att det är så lätt att starta och komma igång med en match.

3d1e5eca51e455e718ed9b6b9be65d7e zs reveal wm 13

En spelbar actionfilm

Även om "Call of Duty Black Ops: Cold War" kanske mest är för de som söker snabb tillfredställelse i multiplayer, kan jag helt klart rekommendera spelet för den som vill spela en riktigt bombastisk och påkostad actionfilm. Jag blir sällan uttråkad och längden på spelet känns alldeles lagom. Att multiplayer är så pass lättillgängligt är även det ett plus.

Dessutom är spelet oerhört snyggt och flyter på väldigt fint i alla situationer, trots att jag spelar på min ganska trötta Playstation 4 jag köpte för sju år sedan. På Playstation 5 och Xbox Series X utlovas ännu snyggare grafik samt mer inlevelsefulla kontroller, så jag kan tänka mig att det blir en ännu mer filmisk upplevelse där.

"Call of Duty Black Ops: Cold War" är inte årets bästa spel, men det är utan tvekan ett av de mest actionpackade och underhållande spelen du kan få tag på den här hösten. Det må vara hjärndött, men ibland är det exakt vad man är ute efter.

Small a579692197a9f383b2fdc117e3c59341 moviezine 4 1024x198 20 1

"Call of Duty Black Ops: Cold War"
Genre: Action