Anders Eklöf

25 mars 2020 | 14:00

Recension: "Animal Crossing: New Horizons" är ett småputtrigt tidsfördriv

"Animal Crossing: New Horizons" är precis vad man kan förvänta sig från serien, vilket både har sina för och nackdelar.
Kortfattat är "Animal Crossing" lite som ett något mer personligt "The Sims", från Japan. Serien har alltid handlat om att du får ansvaret för en by, stad eller ö (som i det här fallet), som det är upp till dig hur den ska utvecklas.

Nu är "Animal Crossing: New Horizons" här och är gulligare än någonsin.

14a5f5b4a34a0a1c381c0d92d4196060 animal crossing new horizons switch screenshot01

Välkommen till din alldeles egna ö

"Animal Crossing: New Horizons" tar sin början när du och två gulliga djur landar på en öde ö efter att ni köpt ett varsitt "Desert Island Get Away-paketet" från seriens ständigt återkommande tvättbjörn, Tom Nook. Till en början har du bara ett tält och några verktyg till hands, men efter några dagar får du ett eget hus, butiker öppnar och fler invånare stadgar sig på ön. Tiden i spelet rör sig i realtid, så är det kväll i verkligheten är det även det i spelet.

Inledningsvis är det en oerhört mysig upplevelse att få utforska den lilla ön, designa interiören av sitt hus och umgås med de sockersöta och trevliga invånarna. Stämningen på den lilla paradisön är på topp med sina svalkande vågor, charmiga djurinvånare och en härlig nybyggarkänsla. Få spel har en lika hög mysfaktor som det här och jag har svårt att sluta tänka på det, vilket är lite av mitt problem med spelet.

14a5f5b4a34a0a1c381c0d92d4196060 animal crossing new horizons switch screenshot03

Rutinmässiga sysslor

Det finns egentligen inga måsten eller ett slut att sträva mot i "Animal Crossing", men det finns alltid något att göra. Vare sig det handlar om att leta efter råvarorna som behövs för att bygga den där godisautomaten du suktar efter, plantera blommor eller att samla fossiler till det lokala museet. Varje dag är full med sysslor att ta sig an och de blir verkligen inte färre ju längre du spelar. Det är lätt att bli beroende och slentrianmässigt hamna i ett "bara en grej till"-spår, vilket i min bok inte alltid är något bra.

Utöver de oskrivna uppdragen du har finns det alltid mindre sysslor att göra som ger dig så kallade "Nook Miles", en valuta som du kan lösa in för olika belöningar. Det är ofta kortare uppdrag som att fånga en viss fisk, plantera fem träd eller hitta fem fossiler. Oftast har du klarat av de utan att tänka på de, men det fungerar även som något att fylla ut tiden med när du är klar med allt annat.

C93ef4a98a63d115d6a2db15856a425d animal crossing new horizons switch screenshot05

"DIY" och skaparglädje

För den som vill uttrycka sin kreativitet finns det mycket möjligheter för det i "Animal Crossing: New Horizons". Utöver att du kan inreda ditt hus med allehanda märkliga prylar och planera hur ön ska se ut, går det att designa kläder och lackeringar med hjälp av ett smidigt verktyg. På sociala medier är folks kreativitet redan explosionsartad och det ska helt klart bli kul att se vad de mest dedikerade spelarna hittar på framöver.

Rent grafiskt är det ett stort skutt för serien, då "New Horizons" är det första spelet i HD. Det är inget som kommer få dig att tappa hakan, men det gör sitt jobb. Framförallt har utvecklarna tagit varje litet föremål, insekt och klädesplagg och kramat ur den sista droppen gullighet. Musiken är även den klockren och sätter stämningen, även om den kan bli en aning repetitiv efter ett tag.
 14a5f5b4a34a0a1c381c0d92d4196060 animal crossing new horizons switch screenshot04

Ett tidskrävande tidsfördriv

"Animal Crossing: New Horizons" är ett underhållande tidsfördriv som tar serie till nya höjder, men ärligt talat är det lite för meningslöst för min del. Jag har kul med det under korta stunder och även om det finns mycket att göra blir det till slut inte särskilt roligt att fiska, plocka frukter eller fånga insekter när du har gjort det femhundra gånger.

För någon annan kanske det är precis vad den behöver i dessa tider, men för mig finns det alldeles för många måsten och beroendeframkallande inslag som gömmer sig bakom det söta yttret. "Animal Crossing: New Horizons" är absolut inget dåligt spel, men det är helt enkelt inte något för alla.

"Animal Crossing: New Horizons"
Genre: Simulator
Utvecklare: Nintendo EPD