Spel

Skribent

Anders Eklöf

22 februari 2024 | 20:30

Sågade piratspelet "Skull and Bones" lockar till sig få spelare

Det många gånger försenade och påkostade piratspelet "Skull and Bones" har fått låga betyg, men verkar även locka till sig relativt få spelare.
För några dagar sedan släpptes det ambitiösa Ubisoft-spelet "Skull and Bones", som utvecklarna själva kallar för deras första "AAAA"-spel.
 
Spelet har dock fått ett ganska ljummet mottagande av kritikerna, då det har ett samlat betyg på 57 av 100sajten Metacritic (på PC, lite högre på konsol). Efter de timmarna jag spelade det skrev jag att det inte är "särskilt skoj" och att det troligtvis kommer att sjunka lika snabbt som Vasaskeppet.
 
Nu rapporterar sajten Insider Gaming att en källa berättar att "Skull and Bones" har runt 850 000 spelare, inklusive de som testat de 8 första timmarna gratis som Ubisoft erbjuder. De flesta spelar runt 3-4 timmar varje dag, men rapporten beskriver inte om de siffrorna kommer att ändras efter att gratisperioden tagit slut eller om folk väljer att köpa det efter.
 
 
Ubisoft har bland annat fått kritik för spelets höga prislapp, som ligger på 879 kronor på PS Store och 659 kronor till PC. Det finns även extra kostnader i form av mikrotransaktioner och Battle Pass.
 
- Jag tror att vi alla vet att det här spelet borde kosta runt 300-400 kronor, men det är inget som vi kan bestämma, har en anställd som arbetat på projektet sagt.
 
I en tidigare rapport från Insider Gaming avslöjade källor att spelet beräknades kosta runt 200 miljoner dollar att producera under dess långa utvecklingstid, vilket är en summa som Ubisoft inte räknar med att få tillbaka. Spelet utvecklades av hela 11 studior från hela världen och ändrade riktning och försenades flera gånger.
 
Har du spelat "Skull and Bones"? Vad tycker du om det?
| 22 februari 2024 20:30 |