Film

Skribent

Alexander Kardelo

15 december 2016 | 08:00

Oscarsreglerna stoppar ”Arrival” och ”Silence”

Denis Villeneuves sci-fi-drama får inte tävla i kategorin Bästa originalmusik.
Oscarsakademin har släppt en lista på 145 filmer som kvalificerat sig till att tävla i klassen Bästa originalmusik. Men några stora titlar saknas, bland annat sci-fi-filmen ”Arrival” och dramat ”Manchester by the Sea”.

Trots fantastisk filmmusik skriven av Jóhann Jóhannsson har ”Arrival” alltså blivit diskvalificerad. Det beror på att man lånar andra musikstycken för viktiga scener i början och slutet av filmen. Det är mestadels Max Richters ”On the Nature of Daylight”, som också förekommer i ”Shutter Island”.

Akademins musikavdelning bedömde enhälligt att det skulle bli svårt för de röstande att avgöra vad som var originalmusik och vad som var lånat. 

Trist för Jóhannsson, som varit nominerad två år i rad för ”The Theory of Everything” och ”Sicario”, och säkert hoppades på "tredje gången gillt".



Även ”Manchester by the Sea” använder sig av klassiska musikstycken på några ställen. Även om det mesta är nyskrivet av Lesley Barber bedömdes hans egna musik inte vara tillräckligt bärande för filmen. Han  säger till Variety:

- Regissören bestämde sig tidigt för att vi skulle blanda in klassisk musik. Jag förstår att det kan bli förvirrande när Akademin ska avgöra vad som är mitt. Jag accepterar deras beslut men stöttar också min regissörs val, och jag är väldigt stolt över hur mycket originalmusiken bidrog med till filmen. 


Martin Scorseses episka drama ”Silence” får inte heller vara med och tävla, av samma anledningar. Musiken är komponerad av Kim Allen Kluge och Kathryn Kluge.

Alla tre filmerna har goda chanser till nomineringar i andra klasser, när Oscarsnomineringarna avslöjas den 24 januari.
| 15 december 2016 08:00 |