Nu på SkyShowtime: Sex, våld och äckliga specialeffekter i Cronenberg-favorit från 1983

David Cronenbergs klassiska body horror-rulle ”Videodrome” är både skrämmande och skrämmande aktuell.

Publicerad:

Jag såg ”Videodrome” för första gången runt millennieskiftet och minns att jag älskade den redan då. Vad jag inte hade väntat mig var hur aktuell den fortfarande skulle kännas, mer än 40 år efter sin premiär.

”Videodrome” är skriven och regisserad av David Cronenberg, en av mina stora favoriter. James Woods gör en stark huvudroll och rollistan är fylld av bra skådespelare i intressanta biroller. Det gäller inte minst Debbie Harry, mest känd som sångerska i new wave-bandet Blondie.

Debbie Harry i röda rummet.

En serie bisarra hallucinationer

Historien utspelas i det tidiga 80-talets Toronto, där vi får följa en skrupelfri man vid namn Max Renn (James Woods). Max är chef på en liten tv-station och letar efter nästa stora grej, något som ingen annan har. Vilket ibland kräver att man knäcker kodade sändningssignaler.

Eftersom Max älskar sex och våld blir han extra exalterad när han snubblar över en sändning som visar väldigt verklighetstrogen tortyr. Något som lockar inte bara honom utan även Nicki Brand (Harry), en sadomasochistiskt lagd programledare i radio.

Men när de gräver i ursprunget så börjar underliga saker hända. Max tappar snart sin kontakt med verkligheten i en serie bisarra hallucinationer.

Jag älskar ”Videodrome” men skulle gärna se en remake som kommenterar vår samtid. Med allt vad modern mediekonsumtion (och politik) innebär. Samtidigt är onekligen ”Videodrome” långt för sin tid. Tekniken hör tveklöst hemma i sent 70- och tidiga 80-tal, men idéerna och budskapen är tidlösa. På både gott och ont.

Pistolen är en viktig del av hand-lingen.

Snygga specialeffekter för sin tid

Specialeffekterna är fortfarande effektiva. Visst, det inte är sin egen mage James Woods står och gräver i, men realismen finns där. Den lämnar ett rejält obehag efter sig. När videokassetten börjar bubbla och röra på sig är det en tydlig specialeffekt. Vilket inte heller har någon betydelse för upplevelsen. Det är snyggt gjort och känns fel, på helt rätt sätt.

Filmen blev för övrigt kompositören Howard Shores tredje soundtrack (och det tredje för David Cronenberg). Shore har nu en lång och imponerande Hollywood-karriär bakom sig, och är antagligen mest känd för ”Sagan om ringen”-trilogin. Han passar uppenbarligen bra ihop med filmskapare som började sin karriär med att göra äckliga lågbudgetrullar.

”Videodrome” finns att streama nu på SkyShowtime.

YouTube video

Läs också: Mårlind & Stein tipsar om 22 banbrytande filmer

Läs också: David Cronenberg funderar på pension: ”Världen behöver inte min nästa film”

Läs också: Helvriden och festlig trailer för ”Rabid”

Läs också: Trailerpremiär: Kusligheter i David Cronenbergs nya skräckis ”The Shrouds”