Nu mäts även TV-twittrandet

10 Oktober 2013 | 17:01

Nu mäts även TV-twittrandet

Från och med nu finns det topplistor även för twittrandet om amerikanska TV-program. TV-serien "Scandal" blev till exempel en Twitter-raket.

Det var i måndags som analysföretaget Nielsen lanserade de första siffrorna från sin nya tjänst Twitter TV Ratings, som mäter både hur många människor som twittrar under ett TV-program och hur många som läser dessa tweets.

För vad Nielsen insett är att många TV-serier med stor tittning inte nödvändigtvis har samma stora twitterflöde, utan snarare tvärtom. CBS-flaggskeppen "NCIS" och "The Big Bang Theory" har exempelvis uppåt 20 miljoner tittare per avsnitt men hamnar inte ens på topp tio av de mest omtwittrade programmen. Medan kabelserier som "Breaking Bad" haft skyhöga twittersiffror men inte nått tittartopparna. 

Målet med dessa mätningar är givetvis att ge annonsörer och TV-kanaler chans att hitta nya grepp för sina marknadsföringar.

Första veckans (23-29 sep) klara vinnare var i alla fall redan nämnda "Breaking Bad" med 9,3 miljoner unika lästa tweets under finalavsnittet. Följt av "The Voice" på 3,8 miljoner lästa tweets och "Jimmy Kimmel Live" på 3,6 miljoner. Andra veckans (30 sep-6 okt) topposition intogs av säsongsstarten av dramat "Scandal" med 3,65 miljoner unika läsningar följt av två Miley Cyrus-program: dels hennes MTV-dokumentär "The Movement" på 3,19 miljoner tweets och hennes "SNL"-framträdande på 3,15 miljoner.

Källor: The Wall Street Journal och Zap2it.