Nu märks ”Bridesmaids”-effekten

KRÖNIKA
27 Juli 2016 | 18:00

Nu märks ”Bridesmaids”-effekten: Äntligen får kvinnor vara roliga på film

Efter 00-talets alla grabbkomedier siades det om att detta decennium skulle tillhöra komediennerna. Efter år av väntan ser profetian nu ut att slå in.

Att "Bridesmaids" var en komedi som skrivits av kvinnor och hade en kvinnlig ensemble räckte för att den skulle skapa uppståndelse 2011. Efter år av grabbiga bromancekomedier var publiken nyfiken på en rolig film om kvinnlig vänskap. Ironiskt nog var det samma man som under 00-talet gett oss filmer som "The 40 Year Old Virgin" (2005), "På smällen" (2007) och "Dumpad" (2008) som också skulle stå för detta trendbrott.

Medan det i filmkomedierna tycktes råda brist på roliga kvinnor gjorde sig allt fler kvinnliga komiker ett namn i tv-rutan i början av 2000-talet. Många av dem via humorinstitutionen "Saturday Night Live" vars skapare Lorne Michaels aldrig har varit rädd för att låta oprövade talanger - män såväl som kvinnor - testa sina vingar i det livesända underhållningsprogrammet. Amy Poehler, Tina Fey, Maya Rudolph och Rachel Dratch hade under många lördagskvällar rivit ner gapflabb när Kristen Wiig 2005 klev in i New York-studion och charmade såväl publik som humorproducenten Judd Apatow. Han ringde genast upp Wiig för att se om hon måhända hade någon filmidé som hon skulle vilja ha hjälp att förverkliga. De träffades och klickade och sex veckor efter mötet hade Wiig tillsammans med sin kompis, komikern Annie Mumolo, fått fram ett utkast till en komedi om två rivaliserande brudtärnor. Under de följande åren arbetade de två kvinnorna med färdigställa manuset, med stöttning från Apatow.

"Vi hade ingen aning om hur man skriver ett filmmanus", säger Wiig i dokumentären "This Is Comedy".

"Vi typ frågade: 'Är det bra såhär? Är det tillräckligt långt?'"



Det fanns inte några tankar om att bryta ny mark, eller försöka förändra komedigenren, har Apatow senare berättat i en intervju med sajten SF Luxe. "Det var först när filmen var färdig som någon sa att det vi gjort hade betydelse."
I "This Is Comedy" förklarar Wiig: "Vi ville helt enkelt göra en film som både tjejer och killar skulle vilja se. Precis som komedier som handlar om män. Både tjejer och killar tittar ju på dem."

Bridemaids gör succé


När Wiig och Mumolo letade efter någon som skulle kunna regissera deras film kom Apatow att tänka på en gammal kollega från sitt genombrott, "Nollor och nördar". Serien som innebar första steget in i branschen för bland andra James Franco, Seth Rogen och Jason Segel. Killar som Apatow senare hjälpt att komma vidare i karriären. För seriens skapare Paul Feig hade karriären däremot gått lite halvhackigt sedan "Nollor och nördar", trots kultstatus, hade fått lägga ner efter bara en säsong. Åtminstone hade han inga höga förhoppningar om att kunna arbeta i filmbranschen. Hans senaste film, familjekomedin "Unaccompanied minors" (2006), hade blivit en rejäl flopp. När han åtog sig uppdraget att regissera "Bridesmaids" såg han på det som sin sista chans som filmskapare. Trots att intresset för filmen var stort redan långt innan premiären vågade han inte andas ut förrän kritikerna fällt sin dom.

När filmen äntligen gått upp på bio skrev People magazine: "'Bridesmaids' har sålts in som en kvinnlig "Baksmällan". Det är en oschysst ribba att sätta, med tanke på hur lätt dessa damer seglar över den."

Det var inte den enda entusiastiska recensionen filmen fick. Den hyllades som underhållande fars med realistiska karaktärer och komisk tajming. Här i Sverige skrev Expressen att "bröllops- och livsångest har aldrig varit så hejdlöst kul att se" och kallade komedin "begåvad, snuskig, smutsig, romantisk och spetsig". Aftonbladet beskrev den som "något så ovanligt som ett forum för roliga kvinnor att få vara just roliga; odrägliga, ofräscha, onyktra, osäkra, relationsfobiska, opolerade och allmänt mänskliga på ett sätt som inte alls passar ihop med Hollywoodbilden av vad en kvinna bör vara" medan Moviezines Andreas Samuelson kort och gott konstaterade att "'Saturday Night Live'-kvinnor tillhör de roligaste i världen".

Feig kunde sluta hålla andan. Runt om i världen jublade kritikerna. Och publiken. På bara 23 dagar hade den R-klassade filmen dragit in 100 miljoner dollar. Totalt drog den in 300 miljoner dollar, världen över, vilket gör den till Apatow Productions mest inkomstbringande film någonsin.

Fler vågar satsa


De enorma intäkterna fick filmbolagen att inse att det finns pengar att tjäna på att låta roliga kvinnor göra film. Efter premiären fick Mumolo omedelbart erbjudanden om att skriva filmmanus från flera olika bolag. Över Melissa McCarthy, som beskrevs som en kvinnlig Zach Galifianakis eller John Belushi, regnade både priser och rollerbjudanden. Kristen Wiig gjorde sin sista säsong av SNL för att istället ta sig an allt fler filmroller. Många siade om att vi skulle få se en "Bridesmaids-effekt", att en våg av kvinnligt ledda komedier skulle rulla in.



Men effekten dröjde, och märktes egentligen av först i fjol. Då gick flera komedier med och av kvinnor upp på bio. Bland andra Judd Apatows senaste film "Trainwreck" som är skriven av den uppmärksammade komikern Amy Schumer, som också spelar huvudrollen i den. När "Bridesmaids" gick upp på bio hade hon ännu inte gjort viral succé med sina sketcher från serien "Inside Amy Schumer".

"Den var så rolig. Det var kvinnor som skildrades som människor, inte som karikatyrer", sa hon i en intervju med EW under lanseringen av "Trainwreck".

"'Bridesmaids' gjorde så att allt det här kändes möjligt."

Trenden fortsätter


"Trainwreck" var som sagt inte den enda kvinnligt ledda komedin som gick upp på bio i fjol.
Paul Feig hade efter "Bridesmaids" velat fortsätta arbeta med kvinnor. För honom hade reaktionerna filmen hade orsakat lett till ett uppvaknande. Han reagerade helt enkelt på att folk reagerade.

"Hur blev det så, att en film om kvinnor är något unikt?" frågar han sig i "This Is Comedy".

"Jag förstår inte varför humor skulle vara genetiskt, eller baserad på kön", fortsätter han. 

"Diskussionen kring 'kan kvinnor vara roliga?' känns väldigt märklig."

2013 kom Feigs nästa film, "The Heat", som hade Sandra Bullock och Melissa McCarthy i huvudrollerna och ett manus av Katie Dippold. I fjol var hans "Spy", också den med McCarthy i huvudrollen, en av flera komiska storsatsningar med kvinnor i huvudrollerna - till exempel den prisade Pixar-rullen "Insidan ut" och den efterfrågade musikaluppföljaren "Pitch Perfect 2". Även mindre indiekomedier - som Oprah-fantasin "Welcome To Me" med Kristen Wiig i huvudrollen och "Grandma" med Lily Tomlin i sin första huvudroll sedan 1988 - hittade 2015 ut till publiken.



Trenden har fortsatt även i år. I februari spelade Judd Apatows fru Leslie Mann, som också medverkat i flera av hans filmer - bland andra "This is 40" (2012), mot bland andra Rebel Wilson och Dakota Johnson i "How to be single". I mars gick komedin "Sisters", med Tina Fey och Amy Poehler i huvudrollerna, upp på bio. Samtidigt har Ilana Glazer och Abbi Jacobson från humorserien "Broad city" börjat skissa på en film. Och den 27 juli har Feigs nya komedi, omdiskuterade "Ghostbusters", svensk premiär. I huvudrollerna får vi se Kristen Wiig och Melissa McCarthy, tillsammans med SNL-komikerna Kate McKinnon och Leslie Jones.

"Det är tecken på att vi gör framsteg, men det känns lite fånigt att fira det", sa Paul Feig när han i fjol intervjuades av EW. 

"Det är bra, men inte bra nog. Och det här skulle ha hänt för flera år sedan."