Serie

Skribent

Oskar Möller

22 juni 2023 | 22:45

Netflix chockar brittiska fans med marknadsföring bokstavligen tagen från "Black Mirror"

Brittiska Black Mirror- fans fick en chock tidigare under dagen när de såg sitt ansikte på stora billboards i London, Brimingham och Manchester med texter som deklarerade att de är precis lika hemska som Joan i Black Mirror.
 I seriens hemland England har Netflix tagit till radika marknadsföringsgrepp - folk som laddat up sina bilder på den fiktiv streamingplattformen Streamberry fick under dagen se sina ansikten visas runt på elektroniska tavlor runtom stra städer som London, Birmingham och Manchester med texter som "Cate is Awful" eller "Matt is awful". 
 
I en ironisk twist visade det sig att de hade fått en varning om att deras bilder "kan komma att användas på storbildstavlor "- men det är nog få som kunde föreställa sig det hända i verkligheten. Enligt Lad Bible stannade det inte endast vid människor - även hundar och katter fick huvudrollen i sina egna historier med bild och konstaterande att de är likaledes hemska som människor.
 
Föreställ er  den hemska chocken när stackars hunden Moriarty (hur coolt är inte det namnet!) och katten Claire när de fick veta om denna hjärtlösa exploatering.
 
Skämt åsido - Netflix har visat framåtanda med sin vågade marknadsföring och effekterna syns - buzz i media och otaliga affischer med folk som gör egna posters a la Joan is Awful på sina sociala medier. Om de blir stämda av någon av de som visats på annonstavlorna - det återstår att se.
 
 
 
Black Mirror säsong 6 släpptes häromveckan på Netflix.
 
Hade du velat ställa upp i kampanjen om du visste att ditt ansikte skulle hamna på en annonstavla?

| 22 juni 2023 22:45 |