Det är dags igen för den årliga CinemaCon-mässan. Under fyra fullspäckade dagar samlas USA:s biografägare, och mängder av filmmedier, i Las Vegas för att ta reda på vad Hollywood bettar på de kommande åren.
Alla stora studios bjuder in till pampiga presentationer, ofta med sina största stjärnor på plats. Vi räknar med att höra nyheter om kommande storfilmer och förhoppningsvis kommer en och annan het trailer ut online i samma veva. Storfilmer som ”Wicked: For Good”, ”Superman”, ”Avatar: Fire and Ash” och ”Mission: Impossible – The Dead Reckoning” lär hamna i rampljuset.
I år samarbetar MovieZine med den norske filmjournalisten John Berge som är på plats i Vegas. John är redaktör för Kinomagasinet och driver även nätbutiken 007shop.no. Han kommer att ge våra läsare lite extra inblick i vad det snackas om på CinemaCon. För att ”what happens in Vegas” stannar inte alltid i Vegas…
Under veckan räknar vi med att bjuda er på de första reaktionerna kring de största och mest omtalade filmerna som visas upp.

Vad är CinemaCon?
– Det är biografbranschens egna stora konvent, som samlar biografägare från hela USA och en del från resten av världen. Arrangören är NATO, men det är inte det NATO vi annars känner till!, säger John Berge.
Som en av Norges mest erfarna filmskribenter har John Berge besökt CinemaCon i över tio års tid (minus corona-uppehållet). Mässan brukar vara en av höjdpunkterna på året för den som vill få stenkoll på det kommande filmutbudet.
– Jag åkte ursprungligen dit för att jag under många år fokuserade på biografbranschen, nu åker jag mest för att hålla mig uppdaterad om bioutbudet. Mässan har två stora hallar med fokus på teknisk utrustning i den ena och ”concessions”, snacks och godis alltså, i den andra. De är alltid roliga att besöka. I år har Samsung bjudit in fackpressen till en demonstration av sin nya bioduk.
Streamingtjänsterna är elefanten i rummet
Höjdpunkterna är studiornas presentationer i Colosseum på Ceasar’s Palace, berättar han.
– Jag har sett många kända filmskådespelare på scenen där. Regissörer och producenter är också där. Vi får ofta se klipp och utdrag från filmer som är under produktion eller som kommer snart. Det visas exklusiva trailers och ofta speciella videomeddelanden för biografägare.
– I allmänhet är mässan lite ”halleluja”, film är bäst på bio, även om vissa studiobossar ibland vågar ta upp elefanten i rummet – streamingtjänsterna.

”Celebrating the moviegoing experience” är en återkommane slogan. CinemaCon handlar om att peppa biografägarna även i en tid då biobesöken går ned.
– Biograferna som kanal och studiornas innehåll är som bekant inne i en stor krisperiod, med sjunkande försäljning på grund av sjunkande besök på grund av att många filmer floppar på biograferna, säger John Berge.
Hur går snacket på CinemaCon i år? Vad ser du själv mest fram emot?
– Personligen hoppas jag att Paramount kommer att visa oss den nya ”Mission: Impossible”-filmen i sin helhet, men den är knappast färdig om jag känner McQ och Tom Cruise rätt. Men de har ofta kommit till CinemaCon för att prata om sina filmer. Oavsett vilket kommer vi förmodligen att få se unika klipp och en mer djupgående smygtitt.
– Överhuvudtaget ska det bli spännande att se vad alla studios kommer att försöka övertyga först biografägarna och sedan slutkunderna om.
– År 2024 sa de flesta att de skulle vara originella och ha unikt innehåll, men nästan allt de visade var uppföljare, remakes, nyinspelningar eller amerikanska versioner av utländska filmer.
De studios som ska skryta med sina kommande storfilmer är Sony Pictures (natten till tisdag svensk tid), Lionsgate (tisdag kväll), Warner Bros (natten till onsdag), Universal och Amazonn MGM Studios (natten till torsdag), Paramount (torsdag kväll) och till sist Walt Disney (natten till fredag).
Håll utkik efter vår CinemaCon-rapportering hela veckan!