Ludwig Göransson har komponerat musiken till några av det senaste decenniets mest visuellt och emotionellt gripande filmer. Dessa inkluderar båda ”Black Panther”-filmerna, ”Tenet” och ”Oppenheimer”. Den tvåfaldige Oscarsvinnaren (som också har vunnit flera Grammys och en Emmy) står nu bakom musiken till ”Sinners”. I detta projekt överger han sina tidigare musikaliska signaturer för något helt nytt: blues.
– Hela den mytologin kring musik och djävulen… jag tror att den alltid kommer att finnas kvar. Musik har en sådan kraft, berättar Göransson i en intervju med Forbes om sin fascination för bluesens historia.
– Jag växte upp med blues. Min pappa spelar bluesgitarr, fortsätter Göransson.
För ”Sinners” spelade han in större delen av musiken i en kyrka som nu fungerar som studio i New Orleans. Dit flyttade han för att säkerställa att allt musikaliskt i filmen inte bara känns autentiskt.
– Det hjälpte verkligen att vi flyttade till New Orleans i tre månader medan de spelade in filmen. Vi levde praktiskt taget på inspelningsplatsen och i studion, avslöjar kompositören.
– Det tog tid att hitta mitt uttryck, men när jag omgavs av den miljön – med skådespelarna, med Ryan, och såg hela processen varje dag – hjälpte det enormt. Till slut levde och andades jag filmen.
Blueslegender bidrar till filmljudet
För att fånga den sanna bluesandan bjöd Göransson in legendariska artister som Brittany Howard, Raphael Saadiq, Alvin Youngblood Hart och till och med Buddy Guy.
– De är alla genuina bluesmusiker, förklarar han.
– Kingfish var med, Bobby Rush spelade munspel, och alla dessa verkliga hjältar bidrog med sitt spel till musiken.
Filmens handling utspelar sig i en fiktiv version av det tidiga 1900-talets amerikanska söder. Den utforskar bluesen och dess legender – specifikt Robert Johnson, juke joints och djävulen vid vägskälet. Trots sitt svenska ursprung ser Göransson detta inte som ett hinder.
– Jag förstår inte bluesen lika djupt som de som skapade den, medger Göransson.
– Jag upplever den väldigt annorlunda… Om jag försökte efterlikna dessa stora artister från 30- och 40-talen skulle det inte låta äkta.
Soundtracket förstärker inte bara filmens teman utan bygger vidare på dem. Filmen – som kritiker hyllar på Rotten Tomatoes – lyser, men skulle sakna glans utan sitt starka musikaliska fundament. Trots att Göransson kan framstå som en osannolik tolk för en bluescentrerad berättelse, levererar han möjligen sitt mest imponerande verk hittills.
Läs också: Ludwig Göransson kan göra musiken till Nolans ”The Odyssey”
Läs också: Michael B. Jordans nya vampyrfilm hyllas: ”Förtjänar att bli en global sensation”