KRÖNIKA

Skribent

Daniel S Ogalde

29 november 2020 | 11:00

Krönika: Johnny Depp offras för jämställdheten

"En stor tragedi i att någon som Johnny Depp blir av med sitt livsverk och kölhalas i media", skriver Daniel S. Ogalde.
I en intervju i Collider hintade nyligen skådespelerskan Margot Robbie, som fått äran att axla piratmanteln efter sparkade Johnny Depp, att den kommande ”Pirates of the Caribbean”-filmen kommer bjuda på ”lots of girl power”. Ett uttalande som i dagens post-MeToo-kontext både ter sig rätt tröttsamt i sin paketering och dessutom rätt ironiskt. För i spåren av detta är Johnny Depp numera en falnande filmstjärna. Han har inte bara förlorat sin ikoniska roll i ”Pirates of the Caribbean” utan nu senast även sin roll som Grindelwald i ”Fantastiska vidunder”.

Som grund för detta ligger de anklagelser om misshandel som hans exfru Amber Heard riktade mot honom vid deras skilsmässa 2017. Något som Depp valde att ta till rättegång och nyligen delvis förlorade.

Och det finns en stor tragedi i att någon som Johnny Depp inte bara blir av med sitt livsverk utan även kölhalas på nytt i både media och sociala medier på grund av det han anklagats för men inte fällts. En tragik över en förlorad talang men framför allt över en fortsatt förlorad sans när det kommer till debatten kring könsbaserat våld. En som det godhetssignalerande Hollywood helt tycks ha tappat greppet om.
 
Missförstå mig rätt, våld är inte ok oavsett var det kommer ifrån. Men det är ju just det där, det som inte ska spela någon roll vare sig du slagit en eller flera gånger, vare sig det var med flit eller en olycka, vare sig du är man eller kvinna.
 
Johnny Depp och Amber Heard var gifta mellan 2015 och 2017.
 
Som bekant skiljer sig stjärnor inte utan ett antal smällar och även här har dramat utspelat sig inför öppen ridå. Och svängarna har varit många.
 
Amber Heard skördade tidigt sympati för sin berättelse och fick inte bara skriva om sina erfarenheter i tidningen The Washington Post utan blev även ansiktet utåt för FN:s arbete mot kvinnovåld. När det framkom att hon själv arresterats för misshandel av sin före detta flickvän började opinionen så skifta. Några komprometterande ljud- och videoinspelningar senare, tycktes med ens den så ensidiga, enkla och ja, lättsmälta berättelsen något mer komplicerad. Kanske till och med något mer nyanserad.

För de som blint vill följa denna lynchkultur eller för den delen inte kunde bry sig mindre om vem som spelar vad, finns det alltid ursäkter att hytta med näven eller rycka på axlarna. Men det är två extremer som i förlängningen bidrar inte bara till en den välbekanta men ack så sjukliga ”cancel culture” utan också ett av de främsta hoten mot det viktiga mångfaldsarbete som så många i teorin ställer sig bakom idag.

När filmbolag, för att inte säga företag, gör säljargument av en rättighetskamp urholkar man snart dess trovärdighet. Något intervjun med Margot Robbie riskerar att bli ett exempel på.
 

Johnny Depp som Grindelwald i "Fantastiska vidunder". Mads Mikkelsen tar över rollen till nästa uppföljare.
 
Filmserien ”Pirates of the Caribbean” har sedan starten inte bara inkasserat över 4,5 miljarder dollar utan är en favorit för både killar, tjejer och icke-binära med sin breda variation av karaktärer och ögongodis. Ett bevis på att bra film oftast når över alla gränser.
 
Och det är ironiskt att det är två av Hollywoods kvinnliga älsklingar, Amber Heard och Margot Robbie, som å ena sidan sänkt en manlig kollegas karriär och å andra tycks ha tjänat på det. Allt för någon tuggummi-variant av jämställdhet? Den där alla män ska betala för forna oförrätter? Där ett enskilt offer är acceptabelt så länge hjulen kan rulla på?

I Depps fall går det bara att spekulera i om han offras för jämställdhet eller om det snarare är Heard som skonas för densamma. I vilket fall blir frågan om Heard och Robbie kunnat göra samma sak om rollerna varit de ombytta.

Även om konspirationsteorier inte gynnar någon är de svåra att komma ifrån när inkonsekvensen infinner sig med sådan oönskad tydlighet. Själv överlåter jag det till foliehattarna men ser bekymrat på hur filmbolagen fortsätter kränga girl power-filmer medan vi principlösa biobesökare fortfarande fyller deras fickor. Vi får väl åtminstone hoppas att nästa piratfilm inte suger lika hårt som Robbies senaste ”feministepos”, ”Birds of Prey”.
 
Det här är en krönika och åsikterna är skribentens egna.
| 29 november 2020 11:00 |