Film

14 februari 2017 | 20:00

Kevin Feige håller med om kritiken kring Marvels filmskurkar

Han har dock en väldigt rimlig förklaring till det hela.
Trots att Marvel har lyckats bygga en ofattbart framgångsrik filmvärld baserad på deras klassiska Avengers-hjältar får de ofta kritik kring en specifik del av deras berättelser; skurkarna. Även i de allra vassaste Marvel-filmerna á la "Guardians of the Galaxy", "Captain America: Winter Soldier" och "Iron Man" har skurkarna varit smärtsamt mediokra och oftast filmernas allra svagaste länk. Ronan (Lee Pace), Alexander Pierce (Robert Redford) och Obadiah Stane (Jeff Bridges), hur kittlande var de?

Tittar man på de sämre filmerna med exempel som Whiplash (Mickey Rourke), Malekith (Christopher Eccleston) och "The Mandarin" (Ben Kingsley/Guy Pearce) blir det ännu värre. Ingen av de nämnda kan ens komma i närheten av exempelvis The Joker (Heath Ledger, Jack Nicholson), Bane (Tom Hardy), The Penguin (Danny DeVito) och även Zod (Terrence Stamp, Michael Shannon) som finns i DC:s galleri. Den enda som jag skulle säga ligger på den nivån är Tom Hiddlestons Loki som har varit genomgående minnesvärd.

Kevin Feige.

Nu har Marvels "big boss man" Kevin Feige kommenterat den här kritiken för första gången och lyckas på riktigt skickligt vis vända runt det till något positivt. Enligt io9 som deltog i ett inspelningsbesök under arbetet med "Guardians of the Galaxy vol 2" är han fullt medveten om kritiken men tycker att det är helt okej.

– För oss börjar det med vad som tjänar storyn och hjältarna. Vi kritiseras ofta för att vi fokuserar mer på hjältarna än skurkarna, och det tror jag stämmer.

Feige fortsätter sedan att beskriva hur skurkar som Ronan, Loki, Zemo och kommande Ayesha och Taserface i "Guardians of the Galaxy vol 2" finns där för att föra berättelsen framåt och motivera hjältarna, snarare än att stå på egna ben. Han drog också en parallell mellan "Iron Man" och "The Dark Knight" som båda släpptes 2008.

– En fokuserade på skurken, en fokuserade på hjälten och vi på Marvel kollade på dem och kände att ja, vi fokuserar på hjältarna, det är vår grej och vi gillar det".

Lovande nog så beskriver han dock också hur Thanos (Josh Brolin) blir lite av en huvudkaraktär i "Avengers: Infinity War" eftersom så pass många hjältar delar på speltiden, vilket jag tycker låter oerhört spännande. Det korta inhoppet med Thanos i "Guardians of the Galaxy" gav mig rejäl mersmak och Brolin skulle kunna göra honom till en högst minnesvärd nemesis om han får bra material att jobba med. Vi får hålla tummarna för det!

Vad tycker ni om Marvels skurkar hittills? Vilka åtgärder behöver tas för att piffa upp den väldigt viktiga aspekten i berättelserna?
| 14 februari 2017 20:00 |