Skribent

Gäst

16 mars 2019 | 21:00

Kapprustning mellan streamingtjänsterna: "Handlar om att överleva"

Netflix satsade 2018 mer på innehåll än Hollywood-giganterna. Konkurrenten Amazon trappar även de upp sina investeringar och under 2019 gör Disney en påkostad entré på streamingmarknaden. En kapprustning om prenumeranterna är i full gång. "För Disney handlar det om att överleva. De valde att visa allt sitt material på flera streamingtjänster och visst fick de visningar, men inte fullt ut betalt för det", säger Mikael Karlsson, grundare av Dagens Analys.
“Direkt till DVD!” - i början på 2000-talet var det något av en kalkonvarning. En film som nekats visning på biografer för att gå direkt till filmhyllorna. I dag är det varken en kalkonvarning eller något av ett undantag. Dagens “Direkt till DVD”-hylla hittar vi givetvis hos streamingtjänsterna och fjolåret var ett betydande år för dem.

Netflix släppte 82 nya filmer under 2018, överlägset flest i filmvärlden. Närmast bakom streaminggiganten hamnar Warner Brothers, som i jämförelse gav ut 23 filmer under samma kalenderår.

Satsningen har enligt analyser från den amerikanska banken Goldman Sachs, kostat Netflix tolv till 13 miljarder dollar. Banken uppskattar enligt tidskriften Forbes att Netflix kommer att spendera 22,5 miljarder dollar årligen på eget innehåll, när vi når 2022.
 
 
Mikael Karlsson är grundare av webbtidningen Dagens Analys, som fokuserar på digital marknadsföring och ny teknik. Han menar att Netflix är beroende av att ligga först inom sin marknad, streaming.

– Prenumeranterna käkar upp deras innehåll för snabbt och de är nu är tvungna att spendera alla dessa pengar för att fortsätta ligga först och behålla deras övertag och prenumeranterna, inleder Mikael Karlsson.
 
– Sedan har vi den tekniska aspekten som har stor betydelse. Nu kollar man på Netflix i Costa Rica, där jag bor. Internetuppkopplingen har inte varit tillräckligt bra innan. Det gör att finns massor med nya prenumeranter här om Netflix behåller sitt övertag genom att spendera, fortsätter han.

Netflix investeringar har bland annat knutit profiler som bröderna Duplass ("Togetherness"), Jerry Seinfeld och producenten Ryan Murphy ("Glee", "American Crime Story") till företaget.

Den närmaste konkurrenten Amazon spenderade drygt 5 miljarder dollar på nya filmer och program under 2018, enligt analyser från storbanken JP Morgan. En budgetökning med cirka 500 miljoner dollar från föregående år och de har siktet inställt på Netflix med tjänsten Amazon Prime.

– I’m a killer, and I’m ambitious, and I’m going to compete, sa Jennifer Salke, chef för Amazons tv- och filmavdelning, till The New York Times.
 

Tolkiens "Lord of the Rings" är Amazons storsatsning de kommande åren.
 
I Amazons laguppställning hittar vi hyllade regissören och komikern Jordan Peele ("Get Out") som ger dem första tjing på Peeles tv-idéer. Oscarsvinnaren Barry Jenkins har skrivit på för att regissera samtliga elva avsnitt av en miniserie. Mastodontprojektet “Sagan om ringen” har också börjat röra på sig, men informationen är fortfarande knapphändig. Amazons grundare och vd, Jeff Bezos, säger serien har potential att bli en ny "Game of Thrones".

Marie Nilsson är vd på Mediavision, som arbetar med strategi- och affärsutvecklings konsultation inom medieindustrin, och ger sin syn på streamingtjänsternas satsningar.

– De internationella aktörerna kommer ha en strategi som fokuserar på drama och fiktion. När marknaden sedan mognar brukar det normalt sett ske en differentiering, var och en hittar sin nisch för att klara konkurrensen.

Disney är sedan tidigare delägare i amerikanska Hulu men kommer under 2019 lansera en helt ny tjänst på streamingmarknaden, Disney+. I sitt utbud har Disney rättigheterna till kassakor som Marvel och Star Wars.

– De ser att deras titlar får “traction”, fungerar bra hos publiken och om de har en egen tjänst, kan de behålla hela kakan själv, hävdar Mikael Karlsson.

Tjänstens stora flaggskepp blir till en början originalserien "The Mandalorian", som utspelar sig i just Star Wars-universumet. The New York Times rapporterade i augusti i fjol att serien har en budget på drygt 100 miljoner dollar, över tio avsnitt.
 

Pedro Pascal har huvudrollen i "The Mandalorian" på Disney+.
 
Prenumerationskostnad och andra detaljer om Disney+ är ännu okänt. Men koncernen dominerade box-office 2018 och gjorde sitt näst mest lönsamma år i historien och deras intåg på streamingmarknaden väntas bli stort.

Det är inte bara äventyrliga ungdomar med skådespelarambitioner som drömmer om Hollywood. Techjätten Apple i Silicon Valley är rent geografiskt inte långt ifrån Hollywood, men i sitt utbud. Åtminstone för tillfället.

Men om man ska införliva en dröm, kan det vara till sin fördel att vara ett av världens största företag. Just nu bygger Apple ett högkvarter för underhållningsavdelningen, Apple Worldwide Video, i Culver City, Los Angeles. Och man har redan signat ett avtal med Damien Chazelle ("La La Land"), som kommer skriva och regissera alla avsnitt av en ny serie.

– För Apple handlar det om att behålla oss i deras värld. Allt mer tid läggs på rörlig bild och vill man då behålla konsumenten för att kunna sälja på den ens produkter måste Apple vara med där vi lägger vår tid. Det är bara se hur de agerade när alla lyssnade väldigt mycket på musik, då svarade de med att lansera iTunes och iPod, säger Mikael Karlsson.

Studion har i skrivande stund tolv projekt i rullning, förutom Chazelle har namn som Reese Witherspoon, Steven Spielberg och Kristen Wiig anslutit till studion.

Den uppsjö aktörer på streamingmarknaden kommer också bidra till att prenumeranterna blir fler, hävdar Marie Nilsson på Mediavision.

– När konkurrensen på en marknad ökar, det spelar ingen roll om det handlar om bilar, båtar eller pennfodral, pressar det priserna nedåt och då ökar även konsumtionen. Så ja, det kommer bli fler som prenumererar.

Jonas Fagerström
23-årig journaliststudent från Borlänge. Utöver ett stort filmintresse fascineras jag av förändringar som just nu sker i industrin. Vi filmälskare har spännande år framför oss!
| 16 mars 2019 21:00 |