Film

Skribent

Alexander Kardelo

5 juni 2013 | 17:01

Ingen knallsuccé för nypremiärer i 3D

Med undantag för "Lejonkungen" har många av nyreleaserna svårt att locka en större biopublik.

Att plocka fram gamla filmer och piffa upp dem med 3D är trenden som bara har börjat. Men får den leva vidare? Trots att både moderna klassiker och animerade favoriter fått en andra chans på bioduken, har inga kiosker välts på vägen direkt.

Hittills har vi bland annat fått återuppleva "Titanic", "Star Wars Episod 1" och "Lejonkungen" med ett nytt djup. Den sistnämnda har gått allra bäst, med nära 63.000 svenska biobesökare. I USA har Disneys stora succéfilm kunnat addera på 95 miljoner kronor till redan fina intäkter från 1994.

Men för varje framgång kommer minst en besvikelse, det kan man väl ändå kalla nypremiären av "Star Wars Episod 1". Även om många fans såg emot att återse stjärnkrig på storduk valde George Lucas att börja sagan i kronologisk ordning, med filmen som alla är överens om är den svagaste.

"Star Wars Episod 1" sågs av 46.000 biobesökare medan 55.000 kollade in "Titanic" förra våren.

- Vi var besvikna på resultatet för "Star Wars Episod 1" i 3D men däremot så tyckte vi att "Titanic" i 3D levererade helt okej, berättar Mattias Lundin, marknadsdirektör på Twentieth Century Fox.

Det går på mellan 10 och 20 miljoner dollar att postkonvertera en film till 3D. En dyr och tidskrävande process, och både Lucasfilm och Disney fick nog. De följande Star Wars-filmernas 3D-bearbetning ställdes in, det gjorde också planerna för "Den lilla sjöjungfrun" när "Monsters Inc" gick svagt i USA i våras. Intäkter på 30-40 miljoner dollar gör det helt enkelt inte värt besväret när filmen dessutom ska marknadsföras.

Här i Sverige har responsen varit sval och knappt varannan 3D-nyrelease från Staterna hittar hit. Som sagt: ett hyfsat antal såg om "Titanic" på bio, men filmer som "Top Gun" och "Monsters Inc" i 3D nådde aldrig oss.

Det var nära att "Jurassic Park 3D" drabbades av samma öde. Efter högljudda protester från fans gav man med sig och i veckan lever dinosaurierna igen på vita duken. Men det återstår att se om några större massor hittar tillbaka till Steven Spielbergs klassiska äventyr. I USA tjänade "Jurassic Park 3D" in 45 miljoner dollar, vilket tyvärr placerar den närmare "Star Wars Episod 1" än "Titanic", och många spår nu att 3D-trenden kan möta samma öde som dinosaurierna en gång i tiden - och dö ut.

För den nyfikne berättar James Cameron om hur en postkonvertering till 3D går till:

Så gick 3D-filmerna:

"Lejonkungen" (2011)

Sverige: 62 915 biobesökare
USA: 94 miljoner dollar

"Titanic" (2012)

Sverige: 54 909 biobesökare
USA: 58 miljoner dollar

"Star Wars Episod 1: Det mörka hotet" (2012)

Sverige: 46 560 biobesökare
USA: 43 miljoner dollar

"Hitta Nemo" (2012)

Sverige: 31 022 biobesökare
USA: 41 miljoner dollar

"Jurassic Park" (2013)

Sverige: inte klart än
USA: 45 miljoner dollar 

| 5 juni 2013 17:01 |