Serie

Skribent

Alexander Kardelo

16 februari 2019 | 12:00

Svenska Netflix-originalet "Störst av allt" börjar svagt

En skolskjutning på Djursholm låter som en stark och dramatisk inledning. Ändå bränner det aldrig till i de inledande avsnitten av hajpade "Störst av allt". Vi har smygtittat på Netflix första svenska tv-serie, med viss besvikelse.
De inledande bilderna i "Störst av allt" visar så lite men säger desto mer. Kameran sveper över ett golv i ett klassrum. Blod, livlösa människor, och skriken som hörs utanför.

En skolskjutning har ägt rum på ett svenskt gymnasium. Polisen stormar in och griper 18-åriga Maja, den enda som är vid liv, med ett gevär bredvid sig.

Här i Sverige är vi lyckligtvis skonade från skolskjutningar än, men nyhetsinslag från alltför många amerikanska tragedier gör sig påminda. Därför behöver "Störst av allt" inte visa mycket för att väcka ett visst obehag i magen. Mord och tragedier har länge varit stommen i nordiska thrillers, men att fiktionen skulle ta sig an en skolskjutning känns nästan lite tabu. Vilket naturligtvis ger serien en viss lockande och aktuell touch.

Det är inte svårt att förstå varför just den här romanen blev till Netflix första svenska original. Den har sina rötter i den starka traditionen av Nordic noir-berättelser, samtidigt som den lätt smälter in bland Netflix populära tonårsserier som "13 skäl varför" och spanska "Elitskolan". Skolintriger och ett mordmysterium - längre fram i säsongen ska det också bli ett rättegångsdrama.

Men det är något som skaver i "Störst av allt" Jag blir inte fångad efter ett avsnitt, och inte heller efter två.
 
Large 4a0af6c26cc54d0300e332bff5255121 quicksand105
 

En hopplöst tråkig och menlös huvudperson

 
Första avsnittet är otroligt blekt. Det tar sitt avstamp i skolskjutningen, och fortsätter sen i två olika tidsspår. Vi får framför allt följa Maja (Hanna Ardéhn) i hennes första förhör och möten med hennes advokat (David Dencik). Men karaktären är instängd och har blockerat alla känslor, vilket inte ger den stackars Ardéhn mycket att jobba med. Maja vill inte säga något om det inträffade, hon vill mest prata om sin pojkvän Sebastian (Felix Sandman).

Där kommer det andra tidsspåret, året som ledde fram till tragedin. En tonårsromans som blommar ut under en varm sommar. Avsnittet handlar sedan mest om hur sonen till Sveriges rikaste man fick upp ögonen för sin blyga skolkamrat, och hur de spenderar lovet med att dricka bubbel i Frankrike.

Idén är att hålla tittarna i mörkret, så länge det går, om vad som faktiskt skedde i det där klassrummet. Jag anar att Sebastian har haft en viktig del i vad som hände, och att bakgrunden behöver berättas. Men samtidigt väcker serien ingen nyfikenhet eller spänning.

Maja försöker aldrig hävda sin oskuld. Hon får inga utbrott, hon reagerar inte som man kan vänta sig av en oskyldig person, och hon svarar inte heller på frågorna så som en skyldig skulle göra. Hon känns kall och ärligt talat ointressant. Och jag blir snabbt irriterad på den platta huvudpersonen, och på serien som inte hittar någon hook att dra in tittarna med.
 
Large 4a0af6c26cc54d0300e332bff5255121 quicksand101
 

Kan en flicka från Djursholm vara kapabel till mord?

 
Det händer desto mer i seriens andra avsnitt, när vi får se flashbacks på det unga paret som utforskar sin relation i hemma- och skolmiljö. Fester, droger och drama. Det hettar också till i förhören med Maja, där små nya pusselbitar kring tragedin läggs fram. Äntligen visar hon lite känslor. Men samtidigt dras flera scener ner av dåligt skriven dialog. Det är som om författarna ifråga aldrig har varit tonåringar själva.

Den stora frågan är: vad gjorde egentligen Maja? Varför? Kan en privilegierad flicka från Djursholm verkligen vara kapabel till mord? Eller kan allt på något vis skyllas på en missanpassad bad boy? Nej, jag har inte läst boken av Malin Persson Giolito som serien bygger på, och har ingen aning om vart historien är på väg. Men jag blir inte heller lockad av att ta reda på det. Inför kommande avsnitt hoppas jag innerligt att manusförfattarna har några överraskningar i rockärmen, och inte bara enkla svar.

Svenska produktionsbolaget FLX står bakom en rad komediserier som "Solsidan" och "Bonusfamiljen". Deras första försök på mörkare material landar inte helt rätt. Serien håller oss i mörkret men man blir mest frustrerad på den röriga uppbyggnaden.

De har iallafall en stark grund att stå på, och det kan finnas en riktigt mörk och fascinerande berättelse här som väntar på att komma fram. Bra cliffhangers gör det lyckligtvis lätt att "bara ta ett avsnitt till"... För oss svenska tittare är det naturligtvis lite extra kul att kolla in en lokal Netflix-serie, men jag vet inte om detta är tillräckligt vasst för att intressera världens publik.
 
 
Seriens två första avsnitt premiärvisades den 15 februari på Berlins filmfestival. "Störst av allt" är skriven av Camilla Ahlgren ("Bron", "Gåsmamman") och regisseras av Per-Olav Sørensen ("Nobel") och Lisa Farzaneh ("Det som göms i snö").
 
"Störst av allt" finns att streama från den 5 april.
| 16 februari 2019 12:00 |