Krönika: Vi fortsätter sakta gå mot ett ”Spotify för film och tv”

Streamingtjänsterna HBO Max och Discovery Plus har knappt hunnit bakas ihop sedan Warner Bros. senaste sammanslagning, nu kan SkyShowtime läggas till också.

Publicerad:

Nu sägs den möjliga affären vara långt ifrån klar. Men Independent rapporterar om att Warner Bros. Discovery-chefen David Zaslav och Paramount Global-chefen Bob Bakish träffades i tisdags, för att diskutera en möjlig sammanslagning av deras båda mediaföretag. Och för alla oss som följt de senaste säsongerna av ”Succession”, så har Zaslav redan gjort sig känd som något av en Logan Roy-figur – som alltid får sin vilja igenom på ett eller annat sätt.

Det var under ett liknande samtal med AT&T:s VD, Jason Kilar (som då ägde Warner Bros.) i september 2021 som Zaslav lade fram fördelarna med att kombinera Warner Bros. och Discovery. Redan i april året efter så var affären helt färdig och Zaslav klev in som VD i det nya bolaget Warner Bros. Discovery. Därefter började han att spara in pengar som aldrig förr, genom att skriva av mängder av redan färdiga produktioner och sälja av andra exklusiva titlar till konkurrenter. 

Varför vill Warner Bros. Discovery gå ihop med Paramount?

”Yellowstone” och ”Succession” i en och samma streamingtjänst, kan bli verklighet.

Trots att Zaslav redan lyckats kombinera två mellanstora mediabolag, så ligger man fortfarande långt efter giganterna Disney och Netflix. Amazon Prime Video och Apple TV+ spelar efter andra regler, då båda dessa företag i huvudsak tjänar sina enorma summor pengar på annat håll – och mer ser sina streamingsatsningar som gigantiska reklampelare. Du kan hoppa upp och sätta dig på att det är en iPhone eller Macbook Pro som alla kända skådespelare håller i när vi får se deras påkostade tv-serier hos Apple TV+ exempelvis. 

Om Zaslav lyckas övertyga Paramount om att gå ihop (och ja, allt i mig säger att det är han som är den mest drivande motorn i den här affären) så skulle det nya företaget kunna kombinera allt från ”Mission: Impossible”, ”Star Trek” och alla Taylor Sheridans (”Yellowstone”) hyllade tv-serier (och så otroligt mycket mer) till Warner Bros. mängder av HBO-titlar, Harry Potter och alla superhjältar från DC. Allt under ett och samma tak. 

Sedan får vi även lägga till alla nyhetskanaler (som CNN och CBS News), mängder av sporträttigheter samt en enorm samling av realitysatsningar och dokumentärproduktioner. I USA anses dessutom tv-kanalen CBS vara en av de allra största, där titlar som ”NCIS” och ”The Big Bang Theory” tjänat in mängder av reklampengar för Paramount i alla dess tider. Och reklam är vad som tog Zaslav till toppen hos Discovery. 

Vad kommer det här betyda för oss vanliga dödliga?

Vi vet givetvis inte om affären kommer att gå i hamn. Det kan dels köra fast i förhandlingarna mellan bolagen, men en så stor affär kommer behöva godkännas av det amerikanska konkurrensverket. Och kanske tycker man att det nya bolaget blir alldeles för stort för sitt eget bästa. Men med tanke på att Disney lyckades köpa upp Fox för några år sedan, så skulle jag tro att även den här affären kommer att få grönt ljus vartefter.

Om vi har lärt oss något sedan Warner Bros. och Discovery slogs samman förra året (i USA, sammanslagningen sker under 2024 här i Sverige) så är det att Zaslav är ute efter att driva ett företag som kan tjäna så mycket pengar som möjligt. Vilket ju givetvis alla andra mediaföretag också är. Men den här snubben bryr sig inte om att trampa film och tv-skapare på tårna på vägen dit (fråga bara regissörena bakom ”Batgirl”-filmen). Det är lika bra att utgå ifrån att ännu en sammanslagning lär innebära att en hel del filmer och tv-serier kommer att skrotas kort därefter.

Sedan lär det inte dröja länge innan vi får se beställningar på olika franschise-spinoffer eller reboots. Det är nästan lite tråkigt hur förutsägbart det känns, men jag ser personligen verkligen fördelarna med att Warner Bros. Discovery och Paramount samlar sina film och tv-satsningar i ett och samma bolag. Och med största sannolikhet (om affären blir av alltså) så kommer vi att få se Max (den nya streamingstjänsten som kombinerar HBO Max och Discovery Plus) drygas ut med alla titlar från SkyShowtime/Paramount+ inom något eller några år. 

Och helt ärligt nu. Det känns ändå som att de flesta vanliga film och tv-tittare bara efterfrågar något i stil med ”Spotify för film och tv”, där allt finns samlat på ett och samma ställe. En sammanslagning av Warner Bros. Discovery och Paramount tar oss ett stort steg närmare dit. Netflix, Disney+, Prime Video, Apple TV+ och nya (ännu mer maxade) Max. Antalet stora streamingtjänster blir färre, men med allt fler rättigheter knutna till varje bolag. 

Snart har vi nog en trailer enligt nedan för varje stor franschise som Paramount äger idag… om det är bra eller dåligt, det återstår helt enkelt att se:

YouTube video

Läs också: Netflix har officiellt blivit framtidens gammel-tv

Vad tror du – kommer Warner Bros. Discovery och Paramount att slås samman? Tycker du att det är en bra eller dålig idé? Kommentera gärna nedan!

Läs mera

Bättre innehåll och tjänster med hjälp av cookies

Vi och våra 113 tredjepartsleverantörer samlar information med hjälp av cookies och enhetsidentifierare då du besöker vår sajt. Med hjälp av informationen kan vi utveckla vårt innehåll och våra tjänster.

Gravito och dess partners kräver samtycke för följande:

Syften

Cookies, enhets- eller liknande onlineidentifierare (t.ex. inloggningsbaserade identifierare, slumpmässigt tilldelade identifierare, nätverksbaserade identifierare) tillsammans med annan information (t.ex. typ av webbläsare och information, språk, skärmstorlek, teknik som stöds osv.) kan lagras eller läsas på din enhet så att din enhet blir igenkänd varje gång den ansluter till en app eller till en webbplats, för ett eller flera av de ändamål som beskrivs här.

Reklam och innehåll kan anpassas baserat på din profil. Din aktivitet på denna tjänst kan användas för att skapa eller förbättra en profil om dig för personanpassad reklam eller innehåll. Annons- och innehållsprestanda kan mätas. Rapporter kan genereras baserat på din och andras aktivitet.

Information om din aktivitet i denna tjänst, såsom din interaktion med annonser eller innehåll, kan vara till stor hjälp för att förbättra produkter och tjänster och för att skapa nya produkter och tjänster baserat på användarinteraktioner, typ av publik osv. Detta specifika ändamål omfattar inte utveckling eller förbättring av användarprofiler och identifierare.

Specialfunktioner

Med ditt samtycke kan din exakta plats (inom en radie på mindre än 500 meter) användas för att stödja de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Med ditt samtycke kan vissa egenskaper som är specifika för din enhet begäras och användas för att skilja den från andra enheter (t.ex. installerade teckensnitt eller plugin-program, upplösningen på din skärm) till stöd för de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Genom att acceptera tillåter du databehandling inom tjänsten, avslag kan påverka användarupplevelsen. Vissa tredjepartsleverantörer kan använda sitt berättigade intresse för att arbeta, du kan invända mot det eller ändra andra inställningar när som helst genom att välja "Inställningar" längst ner på sidan.

Dataskydd