Hon har spelat mamma till både Jesus, Ingmar Bergman och Anakin Skywalker. Bara det gör Pernilla August till en av Sveriges mest mångfacetterade skådespelare.
Hon slog igenom internationellt med Ingmar Bergmans ”Fanny och Alexander”, och sedan dess har hennes karriär spunnit över allt från intima svenska familjedramer till George Lucas rymdopera. August har alltid burit med sig en kombination av vardaglig närvaro och djupt psykologiskt djup – en skådespelare som gör varje roll både nära och större än livet.
Hon har samarbetat med regissörer som Vilgot Sjöman, Bo Widerberg, Lasse Hallström, Colin Nutley och Björn Runge, och dessutom själv gjort avtryck som regissör. På scenen har hon haft samma självklara auktoritet som på filmduken. Oavsett om det handlar om socialrealism, kostymdrama eller fantasy finns en konsekvent nerv: en sårbarhet som aldrig blir sentimental, och samtidigt en styrka som aldrig känns ansträngd.
Just nu är hon dubbelt aktuell med ”The Dance Club” på bio och ”Koka björn” på Disney+ och därför passar vi på att hylla Sveriges filmdrottning med 10 av hennes främsta roller.
10. Star Wars: Episod I – Det mörka hotet (1999)
Att se Pernilla August som Shmi Skywalker, mamma till Anakin och sedermera Darth Vader himself, är ett märkligt men underbart möte mellan svensk teatertradition och Hollywoods största franchise. Dessutom ger hon rollen en jordnära värme som kontrasterar mot rymdoperans digitala excesser. Shmi blir en tragisk figur: modern som tvingas lämna sitt barn till ett öde hon inte kan kontrollera. August förvandlar en relativt liten roll till en emotionell kärna i berättelsen – en mänsklig påminnelse mitt i det galaktiska spektaklet.
9. Glasblåsarns barn (1998)
I Anders Grönros sagofilm, baserad på Maria Gripes roman, spelar August Sofia, modern som förlorar sina barn till den ondskefulle härskaren. Filmen är visuellt mörk och poetisk, men samtidigt bär August den med en sällsynt blandning av moderskapets ömhet och förtvivlans råhet. Hon förankrar sagans magi i känslor som känns fullständigt verkliga. Rollen visar hennes förmåga att gestalta både vardag och saga, och gör henne till den känslomässiga tyngdpunkten i en av 90-talets mest minnesvärda barnfilmer.
8. Britt-Marie var här (2019)
Som den 63-åriga Britt-Marie, baserad på Fredrik Backmans roman, visar August sin komiska precision och dramatiska känsla i en och samma roll. Hon gestaltar en kvinna som efter ett liv i skuggan av sin make försöker återuppfinna sig själv – via en småstads fotbollslag. Genom sin självdistans och värme fångar hon både osäkerhet och nyvunnen styrka. Resultatet är en roll som bevisar att hon i sin mogna karriär fortfarande kan överraska och lysa.
7. Fanny och Alexander (1982)
Augusts internationella genombrott kom som den låghalta och rosenkindade barnflickan som blir en del av familjen Ekdahls turbulenta värld. Trots att rollen är relativt liten sätter hon ett outplånligt avtryck. Hon spelar Maj med en blandning av oskuldsfullhet, begär och sårbarhet – en karaktär som både älskar och används. I Ingmar Bergmans mastodontfilm står August för något oerhört mänskligt och påtagligt. Rollen blev en språngbräda till både nationell och internationell uppmärksamhet.
6. Dom över död man (2012)
När hon gestaltar Maja Forssman – Torgny Segerstedts älskarinna – gör August det inte som “den andra kvinnan” i klichémässig mening, utan snarare som en intelligent men socialt utsatt aktör i tidens maktspel. Hon bär filmens moraliska skav: lockelsen i den förbjudna passionen, skammen och självbedrägeriet, men också en trotsig vilja att leva sant. Med exakt kroppsspråk och återhållen vrede gör hon Maja till en människa av kött och blod – både medskyldig och fångad i ett system som vägrar henne en egen röst.
5. Miss Kicki (2009)
I Håkon Lius internationellt hyllade film spelar August huvudrollen Kicki, en kvinna som efter ett liv i ensamhet försöker återknyta kontakten med sin son under en resa till Taiwan. Rollen är rå, naken och kompromisslös. August fångar både Kickis skam och längtan, hennes självdestruktiva drag och försiktiga hopp. Därför blir det en av de roller där hennes förmåga att gestalta komplexitet verkligen blommar. En bortglömd pärla i modern svensk filmhistoria.
4. Om jag vänder mig om (2003)
August spelar en av huvudrollerna i Björn Runges film, som belönades med Guldbjörnen i Berlin. Filmen väver ihop flera livsöden, och August gestaltar en kvinna vars äktenskap krisar mitt i vardagens trivialiteter. Hennes skådespeleri är som alltid naturligt, men laddat med emotionella undertoner som gradvis blottläggs. Dessutom är rollen ett exempel på hur hon kan bära tunga teman som skuld, svek och längtan utan att det någonsin känns påklistrat.
3. Call Girl (2012)
Som bordellmamman Dagmar Glans (inspirerad av verklighetens Doris Hopp) är August isande kontrollerad, aldrig karikerad. Samtidigt förkroppsligar hon ett nätverk av pengar, makt och utnyttjande där exploatering maskeras som omsorg. Den milda rösten, den minutiösa rutinen, skapar ett kusligt lugn: Dagmar är inte bara en individ, hon är själva systemet. Genom små sprickor – en blick, en mikropaus – låter August oss ana både cynism och självbedrägeri. En skrämmande precis rolltolkning som sätter tonen för hela filmen.
2. Där regnbågen slutar (1999)
I Richard Hoberts film gestaltar August en kvinna i en relation präglad av både kärlek och svek. Filmen blev uppmärksammad för sitt emotionella djup och August bär en stor del av dess tyngd. Dessutom ledde det till en Guldbagge för bästa kvinnliga biroll. Hon spelar med en sällsynt öppenhet, och lyckas gestalta både hopp och sorg i samma scen. Rollen visar hur hon kan skildra komplexa kvinnoporträtt som undviker alla klichéer och istället känns genuint levda.
1. Den goda viljan (1992)
Som Anna Bergman, Ingmar Bergmans mor, gör August en av sina största rolltolkningar. Rollen, som handplockades av dämonregissören själv, gav henne inte bara en Guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll utan även priset för bästa kvinnliga skådespelare i Cannes 1992. Genom sitt precisa och intensiva spel skildrar hon Anna som både självständig och sårbar, en kvinna i konflikt mellan kärlek, tradition och egen vilja. Genom sin intensitet och närvaro gör hon filmen till en tidlös klassiker och rollen till en av de mest minnesvärda i svensk filmhistoria.
Vilken är din favorit med Pernilla August?
Läs också: Pernilla August ser tillbaka på Star Wars: ”George Lucas sa att jag kom från en svensk galax”
Läs också: Se trailern till Gustaf Skarsgårds dramaserie ”Koka björn” – premiär i höst på Disney+