Efter många om, men och debattartiklar är Sveriges kulturkanon slutligen presenterad. Under en presskonferens i förmiddags tillkännagav kulturminister Parisa Liljestrand och utredningens ledare Lars Trägårdh de 100 verk som ingår i listan.
Under kategorin Film och scenkonst finner vi tre filmer som platsar i kanon.
Först ut är ”Körkarlen”, Victor Sjöströms stumfilm från 1921 baserad på Selma Lagerlöfs roman. Den utnämndes till tidernas bästa svenska film på FLM:s lista för några år sedan. ”Ett stycke filmhistoria som inte tycks gå ur tiden”, menar MovieZines recensent.
Ingen lär heller bli överraskad av att finna ”Det sjunde inseglet” på listan. Ingmar Bergmans medeltidsdrama om riddaren som spelar schack med döden är en av de mest ikoniska filmerna från vårt land. 5/5 i betyg ger MovieZines recensent till detta ”Bergmans färgstarka mästerverk”.
”Dom kallar oss mods” är den tredje filmen på listan. Stefan Jarl och Jan Lindqvists dokumentärfilm om de bästa vännerna Kenta och Stoffe och deras livsstil i det sena 60-talets Stockholm är ett starkt Sverigeporträtt som engagerar än idag. Det är roligt, tankeväckande och berörande. Det var den första delen i vad som skulle komma att kallas Modstrilogin, där även ”Ett anständigt liv” och ”Det sociala arvet” ingår.
Trots att filmlistan slutar där, ingår även ytterligare en rulle i kanon – under kategorin Religion. Där har Ingmar Bergmans ”Nattvardsgästerna” letat sig in. Dramat om en präst som håller på att förlora sin tro är en av regissörens allra dystraste – och allra starkaste.
Att listan slutar där beror bland annat på att verken måste vara minst 50 år gamla för att platsa i kanon. Därför ser vi inga filmer från efter 1975. Debatten lär ändå rasa om vilka verk som utredarna har förbisett. Undertecknad är framför allt bekymrad över att Bo Widerberg och Jan Troell båda lyser med sin frånvaro…
Läs också: Har Bo Widerberg blivit bortglömd? En ny dokumentär sätter regissören i rampljuset
Läs också: 17 nya filmer – så blir den svenska filmhösten 2025