Spel

Skribent

Anders Eklöf

30 augusti 2020 | 15:00

Groteska monster och japansk retrofuturism i "Scarlet Nexus"

MovieZine har tagit del av tidiga spelsekvenser från det kommande actionrollspelet "Scarlet Nexus", från utvecklare Bandai Namco Entertainment.
För några månader sedan visades det kommande spelet "Scarlet Nexus" upp under ett digital Xbox-event, som är utvecklat av den japanska studion Bandai Namco Entertainment.
 
MovieZine har fått en förhandstitt på tidiga delar av berättelsen, samt fått en inblick i hur utvecklarna har tänkt när de designade spelet. 
 
 

Vad handlar "Scarlet Nexus" om? 

 
Spelet utspelar sig i en avlägsen och högteknologisk framtid baserad på det japanska 90-talet, men i en alternativ verklighet där mänskligheten upptäckte ett ämne i hjärnan som gav dem psykiska krafter, vilket de byggt samhället kring.
 
I huvudrollen ser vi tonåringen Yuito, som precis har rekryterats till gruppen OSF. De kämpar mot de otäcka och mystiska varelserna "The Others", som hotar mänsklighetens framtid. 
 
– Alla dessa inslag bidrar till den främmande känslan som vi ville framställa i spelet, i kontrast till andra moderna framtidsvisioner vi är bekanta med. Vi hoppas att spelarna kommer att njuta av att upptäcka denna konstiga men bekanta värld som vi har skapat, säger spelets producent Keita Iizuka. 
 
4511e8ead7091e4bd05b60985fc9fd52 scarlet nexus screenshot 3
 
"The Others" beskrivs som mystiska varelser som regnar ner från himlen för att jaga mänskliga hjärnor och är märkliga kombinationer av djur, människor, växter och vardagliga föremål. 
 
Spelets regissör Kenji Anabuki, jämför dem med de ständigt närvarande jordbävningarna i Japan och att monstren kan ses som en form av naturkatastrof. 
 
– Mänskligheten har med hjälp av teknologin skapat sätt att mäta när och hur de ska komma, så att folk kan vidta säkerhetsåtgärder och utrymma. Folk dör sällan numera, utan snarare samlever med de här fruktansvärda varelserna, säger han. 
 
Monstren är designade av den fristående konstnären Masakazu Yamashiro, då de tänkte att en utomstående röst kunde bidra ytterligare till den främmande stämningen. 
 
4511e8ead7091e4bd05b60985fc9fd52 scarlet nexus concept art vase
 
– Även i ett mycket mer högteknologiskt samhälle, kommer det finnas varelser och fenomen som vi är rädda för, säger producenten Keita Iizuka. 
 
Det är inte bara de ruggiga mutanterna som lurar i skuggorna, utan spelet tar även upp farorna med ett ständigt uppkopplat samhälle. I "Scarlet Nexus" är alla hjärnor uppkopplade till ett nätverk, som gör att hjältarna kan låna varandras krafter under striderna. Yuito börjar under spelets gång dock misstänka att det kanske inte är så bra att alla hjärnor är kopplade till varandra och undrar om OSF verkligen kämpar för rättvisa.
 
Spelets art director, Kouta Ouchiai, menar att spelet kommer ta upp tänkvärda ämnen. 
 
– I ett samhälle där allas hjärnor är tvångsförbundna med varandra, vad är verklig ensamhet? Vi vill att spelaren ska tänka djupt på vad det betyder att vara ensam respektiven ansluten, säger han. 
 
4511e8ead7091e4bd05b60985fc9fd52 scarlet nexus screenshot 5
 
Problemet med den här typen av påståenden på förhand är att de inte betyder något om de inte lyckas få spelaren att tänka på tematiken när de spelar spelet. Det är en sak att säga till spelaren att den ska tänka på sånt, men en annan om spelet faktiskt väcker såna tankar hos spelaren själv. På pappret låter det som intressanta ämnen, så vi får helt enkelt se om de konkretiseras på ett bra sätt i själva spelet. 
 

Vad gör man i spelet?

 
MovieZine har fått ta del av några tidiga spelsekvenser, där huvudpersonen Yuito ska utföra ett test efter att ha rekryterats till OSF. Här blir vi introducerade till det som spelet verkar handla mest om, actionpackade och fartfyllda strider. Förutom att Yuito viftar med sitt högteknologiska samurajsvärd för att göra sig av med de ruggiga "The Others", kan han lyfta stora föremål omkring sig med hjälp av telekinesi.
 
Det ser rätt häftigt ut, men kan nog bli en aning repetetivt i längden. Dock ser det ut som att du kan låsa upp mängder av nya förmågor under spelets gång, som förhoppningsvis kan ge lite variation till bataljerna. 
 
4511e8ead7091e4bd05b60985fc9fd52 scarlet nexus screenshot 1
 
Vi får även se en senare scen när Yuito och hans kollega Hanabi utforskar staden och slåss mot monster tillsammans. Du kan nämligen ha totalt två andra medlemmar i ditt team, som hjälper till under striderna. Här får vi se när Yuito lånar krafter från Hanabi, vilket visualiseras genom att röda tentakler formas från hans rygg.
 
Kouta Ochiai, menar att det var en utmaning att designa en huvudkaraktär som både är cool, passar in i spelets “främmande” stil och samtidigt känns jordnära. 
 
– Vi lyckades uppnå det nuvarande resultatet genom att låta Yuito använda ett svärd och sätta in röda linjer och kablar i designen. Vi gav honom också en huva, vilket är en av hans mest karaktäristiska drag. Allt det här ger spelaren en cool upplevelse samtidigt som det inte ser allt för frånskilt verkligheten, säger han. 
 
4511e8ead7091e4bd05b60985fc9fd52 namnlo cc 88s 20 11
 
Demot avslutas med en nagelbitande bossfajt mot en stor tjurliknande best uppe på en skyskrapa. Det ser helt klart ut som att det är under de större striderna som spelet lyser som allra starkast, då det är här de mest spektakulära teknikerna och scenerna utspelar sig.
 
Skulle jag jämföra med något annat känns det som en blandning av "Bayonetta" och valfritt spel baserat på anime. 
 

Hur bra verkar spelet? 

 
"Scarlet Nexus" verkar helt klart vara ett ambitiöst och annorlunda spel i genren, med sina häftigt designade monster och intressanta värld. Det är verkligen ett av de snyggaste animeinspirerade spelen jag sett. Dock känns omgivningarna en aning platta och gråa ibland. Det finns även en risk att det tunga världsbygget blir för mycket att ta in, om det inte förs fram på ett bra sätt. Ett dåligt tecken på det är att andra karaktärer pratar nästan konstant med dig när du utforskar världen och slåss, vilket kan bli oerhört distraherande. 
 
"Scarlet Nexus" kommer till Playstation 4, Xbox One, Playstation 5, Xbox Series X och PC.  I dagsläget finns inget datum för när spelet är tänkt att släppas. 
 
Ser du fram emot "Scarlet Nexus"? 
| 30 augusti 2020 15:00 |