Vi har väl alla vid något tillfälle svurit över mängden bioreklam som visas innan filmen. Men medan detta för de flesta slutar i ett överkomligt gnäll, har en indisk man tagit det ett steg längre. Han bestämde sig för att stämma Indiens största biografkedja – och vann. Det skriver NBC News.
Det var i december 2023 som Abhishekh M.R., bosatt i Bengaluru, köpte tre biljetter för att se det indiska krigsdramat ”Sam Bahadur”. Filmen var schemalagd att börja 16:05 och sluta 18:30, men denna tid försenades med en halvtimme på grund av den till synes eviga bioreklamen.
Denna försening fick Abhishekh att missa sina övriga planer han hade den dagen, vilket orsakade honom förluster ”som inte kan uppskattas i pengar”. Abhishekh vägrade se ett sådant brott gå ostraffat, och stämde biografen på cirka 6000 kronor som kompensation, såväl som 600 kronor för ”mental plåga”.

Nu har domstolen dömt till Abhishekhs fördel, och kräver att biografkedjan betalar cirka 3000 kronor i skador, och 10 000 kronor i böter. De menar att filmer måste börja och sluta på avsatt tid, samt att 30 minuter är för lång tid att visa reklam, som publiken inte valt att se.
I Sverige har Filmstaden en maxgräns på 20 minuters reklam. Vi får se om någon svensk biobesökare kan komma att inspireras av Abhishekh M.R., och kräva ersättning för denna mentala plåga.
Läs också: Får man prata på bio när eftertexterna rullar?
Läs också: Trots Hollywoodfloppar – ökande intresse för mindre biografer