Swefilmer och myten om filmindustrin

KRÖNIKA
30 Juli 2015 | 16:00

Swefilmer och myten om filmindustrin

Filmindustrin är inte en enda enhet, skriver filmregissören Filip Tegstedt i ett debattinlägg på MovieZine.

Nu när Swefilmer stängs ned blossar debatten om piratkopiering upp igen, och det är bra. Vi behöver prata mer kring fildelning, fulstreaming, äganderätt och piratindustrin. Det är en komplicerad härva utan lätta lösningar och bara filmindustrin i sig är så komplex att det krävs kunskap och erfarenhet för att förstå hur den fungerar och inte fungerar.

Det är naturligt att det blir så när inte ens de flesta som arbetar med film har en fullständig inblick i hur industrin ser ut. Ta en titt på eftertexterna till vilken film som helst. Det är en hel del namn där, varav alla har sin specialitet som bara de sysslar med i filmen. Allt från skådespelarna till makeup-artisterna till snickarna till scenograferna till andre regi-assistenten. I vissa produktioner finns hela extra-team för 2nd unit så att det kan spelas in på flera platser samtidigt. Utöver de namnen finns alla i filmproduktionen som inte står med i eftertexterna. Statisterna, praktikanterna, de som gjorde småförändringar i manuset men inte tillräckligt stora för att få cred, alla som arbetat med filmen i förproduktionen men lämnat projektet av någon anledning, distributörerna, säljagenterna, marknadsförarna. Det krävs helt enkelt en väldigt massa människor för att göra en film, och de flesta sköter sin grej utan att ha någon inblick i hur en visning på en filmmarknad i Los Angeles, Cannes eller Berlin ser ut.

Utöver det cirkulerar en hel del felaktig information och åsikter som bubblar upp till ytan i varje piratdebatt. Det blir så när piraterna inte är de som har något att förlora på piratkopieringen. De har definitivt ingen inblick i hur filmindustrin är uppbyggd. 

Det finns en myt om hur piratkopieringen inte skadar filmindustrin.

Ibland heter det att ”bara de stora bolagen” påverkas. Alla filmer som piratkopieras är Hollywood. Men det görs 15000 filmer bara i år över hela världen och bara runt 500 av dem är från studios i Hollywood. En handfull är gjorda av etablerade svenska produktionsbolag som får bidrag från Svenska Filminstitutet. Totalt är ca 3500 från etablerade filmsystem. Resten, ca 11500 filmer, är privatfinansierade independentfilmer.

Ibland heter det paradoxalt nog att ”de stora filmbolagen påverkas inte”. Att de ”har råd” att förlora 200 miljoner dollar i lån plus ytterliggare 100-200 miljoner dollar i marknadsföring och distribution per film. Att de överlever.

Men ingen har råd med det. Filmindustrin har krymt rejält de senaste 15 åren. Allt färre arbetar professionellt. Distributörerna skär konstant ned på. Videobutikerna lägger ned. Hemmakväll går över till att sälja godis. Casablanca och SubDVD stänger. För 10 år sedan tog American Film Market, där filmer säljs från säljagenter och producenter till distributörer, upp varenda rum i ett åtta våningar stort hotel, och tre våningar i hotellet brevid. Idag har det krymt till fem-sex våningar i ett av hotellen, för hela den industri som gör att vi har film att titta på stryps. Det kommer inte in några pengar, så man kan inte betala ut löner och de som betalar för att filmer görs går i konkurs.
Igår kom nyheten att Relativity Media går i konkurs med $320 miljoner dollar i skulder.

Samtidigt hörs ofta ropen om att piratkopieringen är okej så länge man betalar för det man tycker om. Jag kan förstå det tankesättet, för jag var där själv en gång i tiden för många år sen, innan jag började arbeta med att göra film och fick en inblick i hur industrin fungerar.

Det kanske låter självklart när man säger det, men filmindustrin är inte en enda enhet där alla pengar delas lika till alla som gör film. När man betalar för att titta på en film men inte för en annan, så hjälper det inte båda filmerna. Det hjälper bara de som betalat för att producera den man betalar för. Den andra producenten går under, och hela kedjan från detaljhandeln/VOD-tjänsten, leverantören, skivpressaren/DCP-tillverkaren, distributören, säljagenten, producenten, filmarbetarna och finansiärerna blir lidande.

Det finns hundratusentals olika bolag i världen som fyller olika funktioner i det här ekosystemet, och alla konkurerar och samarbetar om tiotusentals filmer. Samtidigt, precis som ett ekosystem, är alla beroende av varandra. Det som påverkar Hollywood, påverkar även den debuterande filmskaparen på Kickstarter, för utan jättebolag finns det ingen som tillverkar utrustning, inga biografer, inga lagliga streamingalternativ, ingen publik.

Däremot tjänar de stora pengar i sin egen piratindustri så att felaktig information och myter sprids och lever vidare ligger helt i deras intresse.

Dagens Media rapporterar att Swefilmer genererat 13 miljoner kronor i intäkter. Det finns ingen independentfilm som drar in den typen av pengar just för att Swefilmer visar dem utan lov.

”Finansiär” kanske är ett fult ord för vissa, men när det gäller film nuförtiden, i 2015, så är finansiärerna för de allra, allra flesta filmer som görs helt vanliga svenssons som fick mer pengar och hade mer fritid som filmstudenter än som filmskapare. Ta en titt på VHX.tv eller Vimeo on Demand för att se hur filmindustrin ser ut idag. Inga av de filmerna drar in några som helst pengar, och så fort någon av dem har turen att hamna på en festival, eller släpps på en VOD-plattform som har någon form av trafik så blir de direkt rippade och ligger på alla piratsajter. 

Då ska man minnas att bara för att en film finns på iTunes betyder inte att det är Hollywood som gjort den, och att de skulder som skapats för att spela in filmen fortfarande finns kvar.

För alla independentfilmer går back och lämnar skulder efter sig idag. Det blir så när intäkter inte kommer in, och när ingen betalar för att se på film. Ingen av de ca 11500 independentfilmerna som görs i år kommer att gå runt. Nästa år kommer en ännu större våg av independentfilmer från debuterande filmskapare. De flesta kommer inte att få göra sin andra film. Däremot kommer de att bli sittandes med skulder.


Filip Tegstedt

Independentfilmskapare