En dyr miss för Disney – tvingas betala 95 000 000 kronor i böter

De glömda att bocka i en viktig ruta på Youtube.

Publicerad:

Kanske är det dags att börja nalla från Joakim von Ankas kassavalv.

Disney tvingas att betala 10 miljoner dollar, ca 95 miljoner kronor, i så kallade civilrättsliga böter. Detta efter att man har låtit samla in barns data på sina YouTube-videos, skriver Variety.

Det är amerikanska Federal Trade Commission (ungefär Konsumentverket) som hajat till sedan Disney missade att markera sina videos med ”gjorda för barn”. Detta finns till för att skydda barn under 13 år och undvika att deras data samlas in för reklamsyfte.

Man orkar mot 300 tecknade filmklipp från bland annat ”Superhjältarna”, ”Toy Story” och ”Frost” som har missat att bocka i en viktig ruta. ”Ett missbruk av föräldrarnas förtroende” menar FTC.

”Att stödja barns och familjers välbefinnande och säkerhet är kärnan i vår verksamhet”, svarar Disney. ”Denna uppgörelse gäller inte Disneys egna digitala plattformar, utan är begränsad till distributionen av en del av vårt innehåll på YouTubes plattform.”