Film

Viktor Eriksson

24 maj 2024 | 19:30

Efter kritiken: Svenska spelutvecklaren slår tillbaka mot “Furiosa”-regissören

“Vi föreslog istället ett spel med en öppen värld, vilket de älskade då och det är vad de fick – och dessutom ett riktigt bra sådant.”
Igår rapporterade vi om hur “Mad Max” och “Furiosa”-regissören George Miller berättade att han inte var vidare nöjd med det “Mad Max”-spel som släpptes 2015 och som utvecklades av svenska Avalanche Studios.

– Det gjordes ett spel när vi gjorde “Fury Road”. Vi har blivit tillfrågade många gånger. Det var inte så bra som jag ville att det skulle vara. Vi hade inte kontroll över det utan vi gav allt vårt material till ett företag som fick göra det. Och du vet jag är en sån där person som hellre inte gör något alls om det inte går att göra så bra som möjligt eller åtminstone att man försöker göra det så bra som möjligt, sa George Miller till GamingBible.

Nu har spelveteranen Christofer Sundberg, en av medgrundarna till Avalanche Studios, som idag driver studion Liquid Swords, kommenterat det hela.

“Om det hade varit upp till dem skulle det ha varit en helt linjär berättelse med quick-time events. Vi föreslog istället ett spel med en öppen värld, vilket de älskade då och det är vad de fick – och dessutom ett riktigt bra sådant. KMM (produktionsbolaget bakom “Mad Max”-filmerna reds anm.) har noll kunskap om spelutveckling och vi hamnade mitt i en politisk skitstorm mellan WB och dem”, skriver Christofer Sundberg på X, tidigare Twitter.

I samband med nyheten har många spelare också gått ut och tagit Avalanche Studios “Mad Max”-spel i försvar. Många argumenterar också för att det är en underskattad kultklassiker.
| 24 maj 2024 19:30 |