Serie

Skribent

Jonatan Blomberg

30 juli 2017 | 19:00

Duplass-brödernas "Room 104" är en av årets mest banbrytande serier

Duplass-bröderna tar antologiserie-genren till en helt ny nivå med en av årets mest banbrytande, utmanande och innovativa serier: "Room 104".
Jag har fått tjuvkika på sex (av säsongens tolv) halvtimmasavsnitt i förväg och måste verkligen rekommendera HBO:s allra nyaste serie: "Room 104".
 
Det första avsnittet, "Ralphie", som släpptes häromdagen var det jag uppskattade minst - så jag hoppas verkligen att du fortsätter titta (om det inte föll dig i smaken) och förbereder dig på att golvas vecka efter vecka. HBO själva har marknadsfört serien som en komedi, medan trailers och posters fått flera fans att förvänta sig en skräckserie - men egentligen är det varken det ena eller det andra.
 
Vi har under de senaste åren stött på två olika antologiserie-format inom tv-världen. Det ena erbjuder hela och sammanhängande säsonger men som är fristående från varandra - som "Fargo", "True Detective" och "American Crime Story". Det andra formatet av antologiserier består av en hel säsong av avsnitt som alla är fristående från varandra - som "Black Mirror", "Easy", "Dimension 404" och nu även "Room 104". 
 
Sedan har vi ett annat trick som serieskapare brukar använda sig av för att spara in pengar inför ett väldigt påkostat framtida avsnitt; "flask-avsnitt" (eller engelskans "bottle episodes"). Ett flaskavsnitt består oftast av några få skådespelare, en sidokaraktär får gärna bära avsnittet och bäst av allt är det om allt kan utspela sig på bara endast en plats. Två av de bästa flaskavsnitten är exempelvis "Fly" (från säsong 3 av "Breaking Bad") och "A Blade of Grass" (från säsong 3 av "Penny Dreadful").
 
 
Bröderna Jay och Mark Duplass har på ett utsökt sätt lyckats kombinera flaskavsnittens formula i en antologiserie med helt fristående avsnitt. "Room 104" byter skådespelare, genre och känsla från avsnitt till avsnitt - den enda gemensamma nämnaren är att varje halvtimmeslånga avsnitt spenderas på motellrummet 104.
 
För att klara av att bära tolv fristående avsnitt, som alla utspelar sig i samma lilla motellrum (med tillhörande toalett), krävs ett utomordentligt bra skrivet manus - tolv gånger om. Av de sex avsnitten jag sett så lyckas har de lyckats långt över förväntan vid åtminstone fyra av dem. Det är lite av tjusningen av en antologiserie med fristående avsnitt av det här slaget - alla kommer inte att fungera, men nästa vecka är det helt nya tag igen. Sluta för allt i världen inte att titta!
 
Det första avsnittet, "Ralphie", drar sig åt ett övernaturligt håll när en barnvakt får vakta en unge i rum 104. För egen del fungerar avsnittet sådär, men det visar ändå på konceptet av få karaktärer i ett litet utrymme.
 
Det sjätte avsnittet, "Voyeurs", med balettdansösen/skådespelerskan Sarah Hay ("Flesh and Bone") är något helt annorlunda. Ett avsnitt som lyckas vara en gripande balettföreställning i motellrumsformat. Fantastiskt bra.
 
Det elfte avsnittet, "The Fight", handlar om två kvinnor som tävlar i Mixed Martial Arts men inte är nöjda med sina arbetsvillkor. Ni kan ju få gissa hur de väljer att använda rum 104... 
 
Jag hoppas att ni förstår upplägget någorlunda bra nu. Om ett avsnitt inte faller dig i smaken så finns det fortfarande en stor chans att avsnittet som följer gör det. Avsnitt 5, 6, 11 och 12 är mina personliga favoriter - ta en titt hos HBO Nordic varje lördag och avgör vilka som blir dina!
 
 
 Kommer du att ge "Room 104" en chans?
| 30 juli 2017 19:00 |