Med anledning av Mors dag i USA i söndags valde Disney att köra ut sin ”Snövit”-remake brett på bio igen.
Familjefilmen med Rachel Zegler och Gal Gadot återvände till 1300+ amerikanska biodukar över helgen. Men publiken uteblev. Filmen spelade in mellan 210 000 och 300 000 dollar (olika källor påstår olika summor).
Det innebär, snällt räknat, 230 dollar i intäkter per biograf vilket motsvarar 10-15 sålda biobiljetter per biograf.
Disneys ”Snövit” har haft det kämpigt från dag ett, då det blev officiellt att Rachel Zegler – en skådespelerska med colombianska rötter – skulle spela en karaktär ”med hy vit som snö”. Förutom rent rasistiska påhopp mot filmen har andra vuxna mansbebisar kritiserat studions försök att modernisera den nästan 90-åriga sagan.
Bottenbetyg på IMDb
Filmen har fått ett blandat mottagande på bio. 40 procent av kritikerna gillade den, enligt Rotten Tomatoes, och hela 72 procent av publiken ska också ha uppskattat ”Snövit”.
På IMDb blev filmen däremot hårt betygsbombad och ligger på 1,6 av 10 i snittbetyg. IMDb har varnat sina biobesökare på att ”Snövit” har ”en ovanligt hög aktivitet” bland betygen.
”Snövit” lämnar snart biograferna med intäkter på strax norr om 200 miljoner dollar. Imorgon, 13 maj, släpps filmen på svenska digitaltjänster.
Läs också: Se Snövit dö i blodig trailer till ”The Death of Snow White”
Läs också: Rachel Zegler klar för dramakomedi baserad på sann historia