Spel

Skribent

Anders Eklöf

28 juni 2023 | 09:00

Det blev häftigt att inte gilla "Cyberpunk 2077", menar utvecklarna

Spelet "Cyberpunk 2077" fick ett oerhört ljummet mottagande när det släpptes i slutet av 2020, något som utvecklarna tycker var orättvist.
Du kanske minns att spelet "Cyberpunk 2077" av den polska "The Witcher"-studion CD Project Red fick ett ganska ljummet mottagande när det släpptes i slutet av 2020, mycket på grund av enorma mängder buggar och att det inte levde upp till de skyhöga förväntningarna.
 
På Playstation var spelet i så dåligt skick att Sony valde att inte sälja spelet alls på deras digitala butik Playstation Store under en tid.
 
Sedan dess har spelet fått mängder av uppdateringar och något av en upprättelse, med en efterlängtad expansion kallad "Phantom Liberty" som släpps i september med Idris Elba i en av rollerna.
 
 
I en intervju med sajten Gamesindustry säger nu Michał Platkow-Gilewski, vicechef för PR och kommunikation på CD Projekt, att kritiken var överdriven.
 
- Jag tycker faktiskt att "Cyberpunk" vid lanseringen var mycket bättre än det mottagandet det fick och även de första recensionerna var positiva. Då blev det en cool grej att inte gilla det. Vi gick från hjältar till nollor riktigt snabbt. Det var tufft. Vi visste inte vad som hände. Vi visste att spelet är fantastiskt, ja vi kan förbättra det, ja vi måste ta tid att göra det, och vi måste bygga om några saker, säger han.
 
MovieZine gav faktiskt "Cyberpunk 2077" ett högt betyg, 4 av 5, med orden att det "är fantastiskt, men ofärdigt". Vad vi tycker om expansionen "Phantom Liberty" kan du läsa i höst, som släpps den 26 september.
 
Vad tycker du om "Cyberpunk 2077"? Ska du spela expansionen?
| 28 juni 2023 09:00 |