De kan bli Sveriges Oscarshopp

30 Augusti 2015 | 17:00

De kan bli årets svenska Oscarsbidrag

I veckan avslöjas filmen som får representera Sverige i Oscarsracet 2016. Här är våra förhandsfavoriter.

Om bara några dagar presenteras årets svenska Oscarsbidrag. En kommitté utsedd av Svenska Filminstitutet har tittat igenom närmare 40 filmer som haft biopremiär senaste året (mellan 1 oktober 2014 och 30 september 2015), med den svåra uppgiften att välja en som kan ta sig hela vägen till Oscarsgalan. 

Något hemligt framgångsrecept finns inte. Och gör det det, så vete fan vad det är. På senare år har SFI skickat festival-juggernauts som ”Turist”, udda fåglar som ”I rymden finns inga känslor” och mer kommersiella val som Lasse Hallströms ”Hypnotisören” - utan framgång. Det är lättare för Sverige att vinna Eurovision Song Contest än få med en film bland de nominerade till Bästa utländska film; senast skedde det 2004 med Kay Pollaks ”Så som i himmelen”.

Vilka filmer står det mellan i år? Jag har frågat runt bland MovieZine-kollegor, filmskribenter och branschfolk och en handfull titlar nämns oftare än andra. Tyvärr är "Kung Fury" inte kvalificerad, så med stor sannolikhet blir Oscarskommitténs val för 2016 någon av de här:

En duva satt på en gren och funderade på tillvaron




Ett säkert kort. Alla jag pratat med satsar på ”Duvan” som Sveriges Oscarskandidat i år. Det låter rimligt, vid sidan av ”Turist” (vår senaste kandidat) är det den mest omtalade svenska filmen på sistone.

Vad talar för den? Roy Anderssons två senaste filmer, ”Sånger från andra våningen” och ”Du levande”, blev skickade till Oscarsgalan. ”En duva” vann dessutom prestigefyllda Guldlejonet på Venedigs filmfestival i fjol, och har tokhyllats världen över.

Vad talar emot den? Varken ”Sånger” eller ”Du levande” blev Oscarsnominerad i slutändan. Vågar svenska Oscarskomittén lägga sitt hopp till Roy Andersson en tredje gång? ”En duva” är dessutom sista filmen i en trilogi, visserligen en väldigt originell trilogi men den är samtidigt stilmässigt mycket lik de tidigare två filmerna. 

Gentlemen




En Oscarsvärdig produktion. Om kommittén väljer stil framför substans, är det Mikael Marcimains och Klas Östergrens skildring av 70-talets Stockholm som får representera Sverige.

Vad talar för den? ”Gentlemen” är troligtvis årets mest påkostade svenska film. Ett storslaget perioddrama där scenografin, fotot, musiken och kostymerna - allt håller Oscarsklass. Kan sticka ut ur mängden ifall andra länder väljer att konkurrera med enklare filmer.

Vad talar emot den? Gillar någon verkligen ”Gentlemen”? Efter världspremiären på filmfestivalen i Toronto var kritiken sval, och detsamma gällde när filmen hittade till Sverige i december. I ärlighetens namn borde Marcimains förra film ”Call Girl” fått chansen istället. En lika snygg film med en starkare historia.

Svenskjävel




En underdog, på flera sätt. Filmens engelska titel är ”Underdog” och det skulle ju amerikanska branschpressen älska att göra fyndiga rubriker av. Ronnie Sandahls underskattade drama har dessutom gått bra på festivaler och visar en mindre känd bild av Sverige (och Norge, för den delen).

Vad talar för den? Spännande nykomlingar framför och bakom kameran. Bianca Kronlöf har hyllats för sin huvudroll. Med jämna mellanrum vill SFI:s Oscarskommitté lyfta fram nya talanger i Oscarsracet.

Vad talar emot den? ”Svenskjävel” förblev rätt anonym, både i Sverige och utomlands. Dessutom är frågan om filmens norsk/svenska konflikter inte går förlorade på en amerikansk publik. Hyllade debutfilmer har vi dessutom gott om i år, mer aktuella titlar som ”Min lilla syster” eller ”Flocken” kunde ha mer att vinna på att bli Oscarskandidater.

Håller du med mig eller är jag ute och cyklar? Vilken film hoppas ni se som årets svenska Oscarskandidat? Droppa era gissningar nedan.

Tidigare svenska Oscarshopp:

2014 - Turist
2013 - Äta sova dö
2012 - Hypnotisören
2011 - Svinalängorna
2010 - I rymden finns inga känslor
2009 - De ofrivilliga