SPONSRAT

Skribent

Carl Adam Anderberg

27 augusti 2018 | 18:00

De 6 största händelserna i "World of Warcrafts" historia

Blizzards gigantiska onlinespel har ända sedan premiären år 2004 format liv, byggt vänskaper, påverkat populärkulturen, och slagit rekord på rekord. Här är några av de mest uppseendeväckande episoderna i spelets långa och händelserika liv, både inifrån Azeroth och ute i verkliga världen.
Med släppet av den senaste expansionen, "Battle for Azeroth", har kriget mellan Alliance och Horde exploderat på ett sätt vi inte skådat förut. Gamla vapenvilor har rivits upp och hatet mellan de två grupperna flammar nu rödare än någonsin. Miljontals nya och gamla spelare har givit sig in i den rasande striden sedan premiären, men om vi för en sekund lägger ner våra klingor och hämtar andan kan det vara kul att se tillbaka på några av de största händelserna i "World of Warcrafts" historia. Här går vi igenom 6 av dem:
 

Premiären

 
 
Att "World of Warcraft" var hett efterlängtat innan release gick inte att undgå. Men inte ens Blizzard själva kunde förutspå just hur efterlängtat deras nya spel faktiskt var. De hade räknat med en miljon aktiva spelare efter tolv månader, men den initiala rusningen gjorde att den siffran nåddes på bara tre månader. I dokumentären "World of Warcraft: Looking For Group" beskriver en av spelets producenter hur Blizzard hade planerat en liten fanträff, där tanken var att träffa de första spelarna och signera deras exemplar av spelet. När producenten närmade sig platsen för träffen såg han till sin förvåning hur gatorna svämmade över av folk, och han trodde i sin förskräckelse att de råkat lägga fanträffen samtidigt som något annat stort event. Sanningen var dock att hela 6000 människor hade dykt upp för att träffa utvecklarna, och signeringen av fansens nyinförskaffade "World of Warcraft"-kartonger pågick därefter ända till gryningen. 
 

Corrupted Blood

 
 
I vad som i efterhand blivit känt som "Corrupted Blood"-incidenten hände något ingen hade räknat med. En fullskalig pandemi slog mot Azeroth. Hur kunde detta då hända? Jo, allt började med introduktionen av raiden Zul'Gurub, och mer specifikt dess klassiska slutboss; Hakkar the Soulflayer. Hakkar smittade spelarna med en sjukdom som snabbt kunde sprida sig till spelare runtomkring ursprungsoffret. Det var aldrig meningen att sjukdomen skulle kunna lämna raid-instansen, men om sjukdomen väl hade smittat ett husdjur till säg en Hunter, så kunde Huntern sedan åkalla sitt husdjur mitt i en storstad, varpå smittan snabbt fick fäste och löpte amok. Tusentals spelare föll offer för det korrumperade blodet, innan Blizzard till sist kunde få kontroll på situationen genom en serie uppdateringar och server-omstarter. Forskare inom epidemiologi har sedan dess studerat incidenten för att försöka kartlägga hur människor reagerar på epidemier. Steg 1: Överge storstäderna!
 

South Park-avsnittet

 
 
Det var ett kvitto på att "World of Warcraft" verkligen blivit ett populärkulturellt fenomen. Matt Stones och Trey Parkers klassiska satirserie "South Park" valde år 2006 att hylla "World of Warcraft" med ett helt eget avsnitt, där Cartman och de andra pojkarna plötsligt blivit inbitna MMORPG-spelare. Extra kul var faktumet att en hel del scener utspelades inuti själva spelet, med hjälp av grafikmotorn i "World of Warcraft".
 

När världen rämnade

 
 
Det krävs en ordentlig mängd mod för att förändra ett framgångsrecept, men mod var just vad Blizzard visade när de i sin tredje expansion, "Cataclysm", ställde allt på ända. Draken och ärkeskurken Deathwing svepte nämligen ner över Azeroth och raserade stora delar av världen. Zoner vi vuxit upp med såg plötsligt helt annorlunda ut, platser vi trodde var säkra var plötsligt livsfarliga, och ingenting skulle någonsin bli sig likt igen.
 

Öppnandet av Ahn'Qiraj

 
 
Öppnandet av portarna till Ahn'Qiraj är ett sådant där klassiskt ögonblick i spelets historia som ingen som var med någonsin kan glömma. Det krävdes nämligen att hela servern samarbetade under lång tid genom att samla resurser inför det kommande slaget, innan en spelare fick äran att ringa i en gyllene gonggong, vars läte signalerade att de mystiska portarna öppnades. Ut stormade en armé av mäktiga fiender och en tio timmar lång strid (!) tog vid. När dammet lagt sig fick vi som spelare marschera in i två nya raidinstanser. Den lyckliga spelaren som ringt i gonggongen erhöll titeln "Scarab Lord", som än idag är en av de mest sällsynta titlar som går att få tag på.
 

War of Thorns 

 
Large df26347883b10ad0c9366583a7401af3 wow battle for azeroth teldrassil burns
 
I "Battle for Azeroth" har den frostiga stämningen mellan Alliance och Horde nått sin absoluta bottenpunkt. Vi utlovades ett fullskaligt krig, och som Blizzards senaste expansion har levererat. Bakgrunden är som följer: Horde fruktade en kommande upprustning hos Alliance, då den sistnämnda fraktionen hade börjat samla på sig malmen azerite, av vilken mäktiga vapen kan smidas. För att skydda sitt folk slog Horde-ledaren Sylvanas Windrunner till först, och i ett infall av vilt raseri tände hon till och med eld på världsträdet självt. Med Teldrassil i lågor tvingades Alliance-ledaren Anduin Wrynn slå tillbaka. "War of Thorns" är själva katalysatorn för "Battle for Azeroth", och också det första smakprovet på nya "War Mode". Har du givit dig in i striden än?
 

"World of Warcraft: Battle for Azeroth" finns ute nu, och du köper spelet här!

 
 
| 27 augusti 2018 18:00 |