SPONSRAT

Skribent

Carl Adam Anderberg

8 augusti 2018 | 19:00

8 anledningar att börja spela "World of Warcraft" igen med "Battle for Azeroth"

För alla nuvarande, gamla, och nya fans, det är nu det händer.
Den 14:e augusti släpps den hett efterlängtade sjunde expansionen till "World of Warcraft". I "Battle for Azeroth" ställs vi öga mot öga med de tuffaste fienderna vi någonsin stött på; oss själva. Efter åratal av äventyrande och förgörande av massiva bossar, drakar, titaner, och till och med gudar har vi som spelare själva blivit det verkliga hotet mot Azeroth, och det är upp till Alliansen att sätta stopp för de odöda med Sylvanas Windrunner i spetsen, eller för Horden att bekämpa Anduin Wrynn och hans människor. 
 

Här är de 8 största anledningarna till att sätta tänderna i "Battle for Azeroth":

 

Kriget mellan Alliance och Horde - vi är levande legender

 
 
Du besegrade Ragnaros. Du övervann C'Thun. Illidan var ingen match. Du fällde Onyxia. Alla dessa övermäktiga fiender har till sist fallit för din yxa (eller eldboll), och det har gjort dig till en levande legend i Azeroth. Så vad händer när motståndarsidan består av en hel armé av lika starka motståndare? Hur stoppar man dem innan världen går under? Jo, man mobiliserar sina egna allierade. Utrustar sig med de bästa vapnen och de starkaste trollformlerna och rider ut i krig. För alliansen. För horden. Hela quest-områden kommer att definieras av detta, och det kallas "War Campaign". För första gången i "World of Warcraft":s 14-åriga historia kommer hotet inifrån, och vad händer egentligen när en ostoppbar kraft möter en orubblig fiende?
 

Warfronts

 
 
"World of Warcraft" föddes ur strategispelen i "Warcraft"-trilogin, vars ursprung sträcker sig ända tillbaka till år 1994, när "Warcraft: Orcs & Humans" släpptes till PC. Det var så spelare världen över först lärde sig att älska de varierade karaktärerna och den distinkta (och mycket dödskallebeprydda) designen. Nu får vi äntligen chansen att uppleva hur det egentligen var för våra små fotsoldater där på slagfältet i och med implementerandet av "Warfronts". I ett massivt spelläge designat för 20 spelare måste vi samarbeta för att samla resurser, bygga byggnader som baracker och sågverk, pumpa ut stridsvilliga soldater, och sedan möta komplexa hot från en avancerad AI.
 

Island Expeditions

 
 
Förutom nya uppdrag och raids introduceras nu "Island Expeditions". Ett spelsätt där du och två polare får i uppdrag att utforska och länsa en liten ö på råvaran azerite. Enda problemet? Ni är inte de enda som landstigit. På sju distinkta öar någonstans i det stora havet möter ni antingen andra spelare eller AI:n, eller en mix av de båda, för ständigt ombytliga utmaningar där laget med bäst förmåga, störst kyla, och mest oklanderlig strategi avgår med segern. Och såklart med den feta looten.
 

PvP är nu valbart för alla

 
 
En revolution är på gång. Nu är alla servrar Player versus Environment-servrar från början, och det är upp till dig att bestämma om du vill slå på Player versus Player-läget. Om du gör det belönas du bland annat med mer XP, och enligt Blizzard är dörren nu öppen för helt nya typer av möjligheter. Säg att du får i uppdrag att besegra en viss spelare på andra sidan världen, eller att någon satt ett saftigt kontrakt på ditt huvud? Eller så kanske du får i uppdrag att hålla dig vid liv i en viss zon så länge som möjligt, men ju längre du håller dig vid liv desto fler ur motståndarnas läger får veta var du är. Game on!
 

Nytt leveltak

 
 
När Ragnaros föll för första gången var vi level 60. Mäktiga, ja, men knappast något mot vad vi kommer att vara på level 120 som är den nya maxleveln i "Battle for Azeroth". Tio nya levlar att questa oss igenom, med nya förmågor, strategier, utrustning, och områden. 
 

Nya områden

 
 
Två nya subkontinenter, med tre expansiva områden vardera, är vad som erbjuds här. Alliance-spelarna håller till på Kul'Tiras, en övärld väster om Eastern Kingdoms, med Jaina Proudmoores högsäte Tiragarde Sound i mitten, omgivet av grönskande Stormsong Valley och karga, steniga Drustvar. Horde-spelarna håller till på ön Zandalar bland trollen i Zuldazar, insekterna i Vol'Dun, och Nazmir, Blood Troll-området som håller på att sjunka ner i havet.
 

Nya raser

 
 
Åtta nya raser kommer att vara upplåsbara för oss spelare, och när du låst upp en ras får du möjligheten att skapa en ny karaktär från faktionen i fråga. Lightforged Draenei, Void Elves, Dark Iron Dwarves, och Kul'Tiran Humans ställer sig på alliansens sida, och Highmountain Tauren, Mag'har Orcs, Zandalari Trolls, och de mystista Nightborne stödjer horden.
 

Nya dungeons och raids

 
 
Ingen expansion vore komplett utan en myriad nya grottor och raids att mäta våra krafter mot, och i "Battle for Azeroth" får vi hela tio distinkta grottor att utforska och en svår raid med åtta bossar att besegra. Strax efter release kommer vi också få möta den fruktansvärda Queen Azhara...
 
Och förresten, du har väl inte missat de här två läckra videos?
 
 
 
"World of Warcraft: Battle for Azeroth" släpps över hela världen den 14:e augusti, och du köper spelet här.
| 8 augusti 2018 19:00 |