Film

Skribent

Peter Lithell

9 februari 2015 | 15:00

De 16 knäppaste filmaffischerna från 80-talet

Glöm dagens filmposters. Förr i tiden fick Hollywood skapa sina affischer på gammalt hederligt vis; ett hantverk som inte alltför sällan resulterade i redigt fula och märkliga alster.
Det fanns en tid före Photoshop. En tid då filmmakare inte kunde klippa ihop slumpmässiga bilder till en poster med förhoppningen om att det skulle sälja in filmen. Förr i tiden krävdes det lite mer för att få till den perfekta summeringen av filmen, som samtidigt väckte biopublikens intresse. En uppgift som för all del inte var så lätt vilket det finns gott om bevis för nedan.

Här är sexton av de värsta filmaffischerna från det underbara 80-talet. 

Crocodile Dundee (1986)



Huga, Paul Hogan försöker sig på någon slags 80-talskombo av "Inception" och "Godzilla". Det obehagliga leendet gör inte saken bättre. Taglinen ger också intrycket av att Mick Dundee har befruktat stora delar av New York. Obehagligt. 

Yor - The Hunter from the Future (1983)



80-talet hade en fäbless för mustiga taglines som mer liknade noveller. Yor från framtiden letar efter sitt förflutna i en förhistorisk värld. Makes sense. Som om inte det vore nog händer en hel del i affischen också. Tillsammans med en grottkvinna har Yor tagit sig upp på en plattform för att skrika ut sin vrede över de hemska rymdskeppen och/eller över att tidsresande jetlagat hans tarmsystem. 

Harlequin (1980)



Are his powers more than magic? Av omslaget att döma skulle jag vilja svara ja på den frågan. Ett avhugget bautahuvud svävande ute på öppet hav i en ring av eld. Lägg till en leende duva och ett av de märkligaste sätten att sälja in en film är ett faktum. 

Girls Nite Out (1984)



Även om det är svårt att tro det flyr tydligen tjejerna på affischen från filmens galna mördare. I en vit tunnel antar jag. Hur mördaren ser ut? Kul att ni frågade: 



The Pit (1981)



Boxer-Robert och Lloyd från "Dum och Dummare" fick uppenbarligen ett ondskefullt kärleksbarn som lurar ner sina offer i en grop fylld av monster. Pojkens teddybjörn tillika kumpan ser lurig ut men verkar ha blivit av med en tass. Kanske är det därför hans knappögon blinkar av ilska i takt med det pulserande blodet från hans stump. Vi saknar dig 80-talet. 

Jättehajen - Vindsurfarnas skräck (1981)



Det är lustigt att det kom så många bra hajfilmer i samma veva som "Hajen" (1975). Det finns något bekant i postern samtidigt som tecknarna har lekt med perspektivet för att få till den där härliga känslan av “vi har ingen aning om hur fysiska objekt förhåller sig till varandra”. Efter att ha djupanalyserat bilden gissar jag att Hajen är i ett stort akvarium och att tjejen svävar förbi utanför på en flygande madrass. 

Mardrömmen (1981)



Mördaren i filmen plågas av mardrömmar och vill tydligen att alla som slänger ett öga på omslaget skall dela hans lidande. Det är svårt att få ett grepp om vad det hela går ut på men jag gissar att det blåser mycket i filmen och att männen i bakgrunden inte uppskattar detta. Eller tja, han till vänster kanske gör det. 

Teen Wolf (1985)



När kritikernas lovord tar upp halva omslaget ringer varningsklockorna. Michael J. Fox brösthår, hur mycket varulv han än håller på att förvandlas till, är helt klart läskiga men på fel sätt. Och vad är grejen med loggan på hans T-shirt? Skumt. Tur att kragen på jackan inte får hans hals att se extremt lång ut i alla fall. 

Deadly Games (1982)



Spela aldrig tärning med en gigantisk handske är väl kontentan. Risken finns att ditt ansikte hamnar i en blodpöl enbart upplyst av månens sken. Varför är det förresten upphöjningar på tärningen? Yatzy för blinda?

Star Trek 4 - Resan hem (1986)



"Star Trek" möter "Streets of Rage" i ett regnbågsfärgat San Francisco anno 1987. Jag förstår Kirks och Spocks förvånade ansiktsuttryck. Guldstjärna för placeringen av taglinen; vit text mot gulvit bakgrund går alltid hem. 

Den sista matchen (1981)



Jag visste inte att det var Sly, Michael Caine och Pelé som tillsammans bildade Kerberos. Välkommen till dödsriket och lycka till att komma förbi denna best, för dagen iklädd rugbytröja. 

Brudar på hjärnan (1983)



Till mångas förvåning är detta inte uppföljaren till "Porky's" utan ännu ett resultat av Sveriges kreativa titelöversättning under 80-talet. Postern till “The Man Who Loved Women” bjuder på extremt mycket skriftlig information. Detta ackompanjerat av en mysig Burt Reynolds sittandes på barnstol; inget annat kan förklara hans pose. Eller ligger han ner? Kapad vid bröstkorgen i en hemsk olycka? Hur som helst är det väldigt… rosa. 

Forced Vengeance (1982)



Chucks hämnd är så forcerad att ingen går säker, inte ens filmens titel. Vad som pågår under Chucks glaskrossande torso är lite svårare att greppa. Jag gissar att det är spökena av Chucks offer som svävar över vattenytan; för evigt dömda att återuppleva den sista striden. 

One Crazy Summer (1986)



Visst verkar det vara en galen sommar? Bryggan är fullastad av tossigheter så att ingen kan undgå detta faktum. Jack Nicholson-solen däremot, den är bara läskig. En sol med solglasögon? Mind = blown. 

Superman går på en krypto-nit (1983)



En Superman-film behöver inte vara lika gravallvarlig som Snyders "Man of Steel" men stålis krypto-nit från tidigt 80-tal spårade lite väl mycket. Filmen fick en översatt titel som matchade resten av innehållet; en fars som briljant summeras av den hemska postern ovan. 

Rhinestone (1984)



På allmän begäran fick fansen till slut se Sly ta sig an en country western-karriär. Hur bättre fira än genom en horribel affisch där han och Dolly Parton... bryter arm? Taglinen är kanske inte heller copywrite-gold men åtminstone fick vi se Stallone sjunga “Drinkinstein”.


Har du fler knäppa exempel på 80-talsposters? Tipsa i kommentarerna!
| 9 februari 2015 15:00 |