För några år sedan släpptes en mycket uppskattad samling av de tre första ”Mass Effect”-spelen med bättre grafik, kallad ”Mass Effect Legendary Collection”. Någon liknande samling har vi dock aldrig fått av ”Dragon Age”-serien av samma utvecklare.
I en intervju med YouTube-kanalen MrMattyPlays berättar den tidigare Bioware-anställda Mark Darrah som jobbade på företaget i nästan 24 år, att utgivarna Electronic Arts aldrig var särskilt intresserade av en liknande samling.
– Historiskt sett har EA varit ganska emot remasters och jag vet inte varför. Det är konstigt att ett börsnoterat företag i princip verkar vara emot gratis pengar, men de verkar vara emot det. Det är dock bara en del av det hela, säger han.
Den andra är att ”Dragon Age”-trilogin är utvecklad i olika grafikmotorer, till skillnad från ”Mass Effect”-trilogin är gjorda i Unreal.
– Det andra problemet är att ”Dragon Age” helt enkelt är svårare än ”Mass Effect” att göra. Kanske bara lite svårare, men kanske mycket svårare.
Det finns inga officiella siffror för hur många exemplar ”Mass Effect Legendary Edition” ska ha sålt, men det ska ha toppat försäljningslistorna när det lanserades. ”Dragon Age” har aldrig varit lika populärt som sitt science fiction-syskon, vilket kan vara en anledning till att EA inte är intresserade.
Det senaste spelet i serien, ”Dragon Age: The Veilguard”, fick ett väldigt ljummet mottagande när det släpptes under förra året. Spelet ska även ha sålts under förväntan, vilket fått EA att kapa personalen på Bioware och lägga fokus på just nästa ”Mass Effect”.
”Mass Effect” är så pass populärt att det ska bli en tv-serie på Amazon Prime Video, med Doug Jung (”Banshee”, ”Mindhunter” som showrunner.
Läs också: Kultspelet ”Wolfenstein” blir live action-serie från producenterna bakom ”Fallout”
Läs också: Recension: ”Avowed” är ett magiskt och välskrivet rollspelsäventyr