Camerons julklapp till biopubliken

15 November 2009 | 22:18

Camerons julklapp till biopubliken

James Cameron uppfann inte hjulet, men väl den klassiska repliken "I’m the king of the world". Med nya sci-firullen "Avatar" kan det däremot vara dags för att titulera honom skapare av något helt unikt. Filmvärldens okrönte konung sammansvetsar här en unik historia med teknik som vi aldrig sett tidigare. MovieZine har det mesta om det bästa inför den omtalade premiären till jul.

Cameron. Rymdskepp. Weaver. Tre ord som tidigare genererade den numer klassiska "Alien-Återkomsten". Med "Avatar" återvänder Cameron till outforskade delar i universum men på ett helt nytt sätt. Rykten kring "Avatar" och vad den handlar om har cirkulerat i Hollywood, och resten av världen också för den delen, i säkert fyra år. När namn som australiensaren Sam Worthington, Sigourney Weaver och Michelle Rodriguez plötsligt blev klara för en medverkan var det en större nyhet än presidentvalet i USA. Samtliga medverkande, oavsett skådisar eller filmteam, har fått munkavle men Worthington sammanfattar känslan hos de som jobbat med filmen i Empire Magazine så här:

- Jag ska gärna berätta vad "Avatar" är. Det är ett jävla monster som kommer att sparka alla i arslet.

Då vet vi det.

Något annat som är välkänt med Cameron är att han knappast spottar ur sig filmer på löpande band. Förutom en IMAX-film om Titanic har han inte gjort någon film som regissör sedan 1997 då, just det, "Titanic" hade premiär och blev den mest framgångsrika filmen i historien. I ett samtal med Ain't It Cool News Harry Knowles sa han att orsaken till att "Avatar" tog så lång tid att nå biodukarna var för att tekniken krävde mer tid.

- För att få den fotografiska realismen som vi vill ha krävs det minst ett års efterproduktion. Det kan däremot ta längre tid, men det är viktigt för mig att få en så bra film som möjligt och sådant tar helt enkelt tid.

När MovieZine tittar närmare på det fenomen som redan har växt till en kult ser vi att talesättet "Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge", faktiskt stämmer denna gång. Enligt filmtidningen Empire Magazine blir filmen något helt unikt när man sätter på sig sina 3D-glasögon. Jo ytterligare en film i den tredje dimensionen alltså. Men med glasögon på säger de första rapporterna att känslan är helt otrolig då man besöker den planet som kallas för Pandora. Det är tack vare den nya digitala 3D-kameran som känslan blir bättre än tidigare och det är självklart Cameron själv som designat den.

Rykten säger att Peter Jackson ("Sagan om Ringen") är mycket intresserad av att använda den själv. Något som inte är helt ologiskt eftersom Weta Digital, som gjorde de flesta effekterna till just "Sagan om ringen"-filmerna, har hjälpt Cameron med de visuella effekterna. Även gamle kollegan Stan Winston, som jobbade med Cameron vid flera tillfällen förut, finns ombord för "Avtar". Enligt tidningen The Independent fick även både Steven Spielberg och George Lucas chansen att testa den nya tekniken.

James Cameron jobbat med projektet sedan 2005, men idén har funnits betydligt längre. Han berättar för Empire att han gick tillbaka ända till barndomen för att hitta det perfekta upplägget.

- Mycket i "Avatar" har legat och pyrt i mitt huvud sedan tonåren. Jag gick tillbaka för att titta vad jag kluddat i olika block och liknande, säger han.

Resultatet blev en historia om ex-marinsoldaten Jake Sully (Worthington i den mänskliga rollen) som blivit rullstolsbunden efter sin tjänstgöring. Han bestämmer sig för att åka med en expedition som ska till planeten Pandora. Expeditionen är också en del i det experimentella Avatarprogrammet där frivilliga överför sitt medvetande till en kroppshybrid av utomjordingar, så kallade avatars, för att kunna utforska Pandora. Något som inte direkt visar sig vara helt populärt hos Pandoras befolkning, så kallade na'vis. På Pandora får Sully tillbaka förmågan att gå genom att hamna i en fungerande, utomjordisk kropp och lyckas förälska sig i en riktig na'vi.

- Filmen har sina rötter i rymdfilmer från 1940- och 50-talet och är delvis inspirerad av klassiker som "Lawrence av Arabien" och "Mannen som ville bli kung". Själva historien är väldigt återkommande i den mänskliga utvecklingen. Koloniseringar har skett tidigare i Afrika och Sydamerika. I dagens filmvärld kan vi inte ha soldater som springer omkring med k-pistar i djungeln, det är inte politiskt korrekt, men om vi tar samma fenomen till en annan planet så är det okej, berättar Cameron för Empire.

För The Boston Herald fortsätter han sitt resonemang om vad na'vis egentligen representerar.

- Na'vi ser jag som något som är bättre än oss själva, ett högre jag eller åtminstone ett jag som vi strävar efter att nå. Människorna i filmen däremot är något helt annat. Det finns självklart några goda karaktärer, men för mig är de mänskliga personerna delar av oss som förstör vår egen värld och ser till att vi får en mycket sämre framtid.

Han tror inte heller att tanken att skaffa sig ett fysiskt alter ego i en alternativ värld är något helt orealistiskt. Han nämner det populära spelet World of Warcraft som ett exempel och nämner människans vilja att utforska platser som en anledning.

- Vi rör oss definitivt åt det hållet. På sätt och vis har jag redan tacklat det genom att åka genom Titanics korridorer med en filmande robot. Jag skulle själv kunna vara helt nöjd med att ha en surrogatkropp som kan ta sig dit vi människor inte kan, berättar han för Empire.

Och det är precis det som är huvudkärnan i "Avatar".

Själva inspelningen startade under sommaren 2007 och framför allt skådespelarna fick en tuff resa. Det mesta av deras animerade sekvenser spelades in i något som kallades för "The Volume". En stor studio byggd för att skapa "performance-capture"-teknik som ingen sett tidigare.

- Själva studion ser ut som ett soprum, det kan jag inte förneka, men det som händer här är totalt revolutionerande. Man känner sig som fem år igen. Jag har ett syskonbarn som springer omkring med en låda på huvudet hela dagarna och leker att han är en robot och precis på samma sätt måste vi skådisar tänka. Man måste låtsas att vi är på Pandora för att få våra prestationer att fungera, berättade Sam Worthington då Empire kom på besök.

Att den numer rätt rutinerade australiensaren fick den tyngsta rollen i filmen kanske ter sig logiskt nu, men då filmen spelades in var Worthington inte mer känd än Alexander Skarsgård i USA. Cameron berättade för Knowles på Ain't It Cool News att det hade varit en fight att få Worthington med i filmen.

- Filmbolaget var väldigt angelägna länge att vi skulle ha en stor stjärna som ankrade filmen, trots att manuset först var skrivit med okända aktörer i tanken. Men de gav till slut med sig. Sam träffade jag kanske ett halvår innan vi började filma. Han kom in och gjorde en provfilmning och jag gillade honom. Han har verkligen en speciell kvalitet som är viktig. Man kan säga att Sully-rollen krävde en sorts inre styrka som Russell Crowes karaktär hade i "Gladiator" och det är inte helt lätt för en yngre aktör att fixa. Men Sam gör det helt fantastiskt. Han är en bra skådis.

Att fånga skådisars rörelser till en animerad figur, så kallad motion capture-teknik, är knappast något nytt. Både Gollum, Dobie och flera andra kända overkliga karaktärer har fått liv på det sättet. Det som skiljer "Avatar" från tidigare alster är hur mycket mer avancerad tekniken är nu. På "The Volume" läser sensorer skådespelarnas rörelser likt ett banklaserlarm för att fånga precis allt i skådisarnas uttryck.

- För skådespelarna kan det inte bli mer riktigt än så här, berättar Cameron för Empire.

Han själv kallar det för "E-motion-capture" och beskriver det som en total frihet för varje enskild aktör att göra precis vad han eller hon vill med sitt animerade alter ego. Samtidigt var Cameron noga med att välja skådisar efter deras "eget" utseende också. För Canmag.com berättar han att mycket tid användes till att designa karaktärernas ansikten och att de noga baserades på skådisarnas ansiktsdrag.

- Vi insåg tidigt att det blev betydligt lättare att jobba om skådespelarens ansikte påminde om avtarens ansiktsform. Framför blev skådespelarens prestation bättre ju mer de påminde om varandra. När vi rollbesatte filmen var vi därför tvungna att hitta skådisar som hade ett ansikte som vi kände att vi ville ha och jobba med.

Och det är inte bara själva inspelningstekniken som skriver nu filmhistoria, genomförandet av hur filmens effekter sätts ihop är helt unikt och även en av anledningarna till att Cameron fått vänta så länge med att ta "Avatar" till filmduken. När han kom på idén på mitten av 1990-talet fanns helt enkelt inte tillräckligt bra teknik för att kunna förverkliga hans vision. Ironiskt nog är det de små sakerna som varit svårast att överföra från tanke till verklighet. Att visa en stor attack från rymden har varit lätt medan små rörelser hos en karaktärs byxa varit en ren "mardröm" att göra.

- Tekniken är gjord för att skapa saker som är overkliga och fantastiska, men inte det vanliga, skrattar Cameron för Empire.

För The New York Times berättar Cameron att den nya tekniken delvis också var till för att undvika att budgeten sprang iväg, som tidigare produktioner som "Titanic" gjorde.

- Jag tror vi har löst de liknande problemen, men då får vi säkert nya i stället, skrattar Cameron.

I samma intervju fortsätter han att berätta om sin favorituppfinning, den nya filmkameran som inte bara fångar det vi ser utan även kan få oss att se saker som inte finns.

- Man skulle kunna beskriva den som en stor och stark spelkonsol. Om jag vill flyga genom rymden eller ändra mitt perspektiv så är det möjligt. Jag kan växla från en scen inne i en miniatyr till en betydligt större. Det är väldigt spännande vad vi kan göra med den.

För filmälskare världen över är "Avatar" också speciellt intressant eftersom den återförenar rymddrottningen Sigourney Weaver med Cameron. Duon gjorde ju som sagt den numer klassiska sci-fiskräckisen "Alien-Återkomsten" vilken gjorde att Weaver blev den första kvinnliga skådisen att nomineras till en Oscar för en science fiction-film.

- Vi har hållit kontakten under alla dessa år och när han ringde upp och frågade om "Avatar" kändes det direkt som att vi bara fortsatte vårt samarbete med "Aliens" men med en ny historia. Om någon annan skulle försökt att sälja idén med avatars och planeten Pandora skulle man ha skrattat, men James har ett sätt att berätta som gör att man direkt tror på honom. Jag är helt överlycklig att han frågade mig, säger Weaver till Empire.

Hon spelar karaktären Doktor Grace Augustine som dock har en mer hippieinspirerad look än sin paradroll Ellen Ripley.

- Vi ändrade även Graces efternamn. Från början skulle hon ha hetat Grace Shipley, men det hade nog blivit lite väl mycket, skrattar Weaver för Empire.

Det är inte heller bara bioduken som "Avatar" kommer att göra ett avtryck. Ett spel med samma namn är redan producerat och Cameron ser själv fram emot den lanseringen.

- Vi har designat fordon i spelet som inte finns med i filmen. Men vi har använt samma designers så att det ska finnas en stringens mellan film och spel. Jag tror att det är en bra idé att jobba nära med ett spel eftersom det är vi som har historien och då vet vad som funkar bäst. Skulle man göra spelet helt frikopplat från filmen blir det nog inte så bra. Filmer i dag har blivit så stora på andra medium än biodukarna ändå så det är inte bara i spelvärlden vi filmmakare samarbetar med andra marknader, säger Cameron till Canmag.com.

När "Avatar" fick sin första smygpremiär för allmänheten på The San Diego Comic-Con tidigare i år var reaktionen sensationellt starkt. Runt 6 000 fans hade samlats för att se en del utvalda scener från filmen med 3D-glasögon. De flesta är överens om att den tredje dimensionen här inte hoppar rakt ut i ansiktet på en som i de flesta andra filmer, utan subtilt tar dig in i världen i stället. Efter den 24 minuter långa presentationen ville inte applåderna ta slut.

- Jag trodde nog inte att jag var nervös, men faktum är att jag sov väldigt dåligt i natt, sa Cameron till Empire strax efter att presentationen var klar.