“Call of Duty”- och “Dead Space”-skaparen: “Jag är 100 procent för AI i spelutveckling”

Att det kan leda till att vissa yrkesroller försvinner ser han som naturligt.

Publicerad:

Spelutvecklaren Glen Schofield säger att han är “100 procent bakom AI” när det kommer till spelutveckling. Schofield är främst känd som skaparen bakom “Dead Space”, men har också lett utvecklingen för “Call of Duty”-spelen “Modern Warfare 3”, “Advanced Warfare” och “WWII”. Hans senaste spel var ”The Callisto Protocol”.

Schofield menar att AI kan effektivisera arbetet, sänka kostnader och höja kvaliteten, även om tekniken ännu behöver mogna innan den fullt ut kan integreras i spelmotorer. Att det kan leda till att vissa yrkesroller försvinner ser han som naturligt.

– Den kreativa yrkeskåren är mitt i skottgluggen för den här diskussionen, säger Glen Schofield till The Game Business.

– Jag minns när Photoshop kom. Då blev alla som sysslade med airbrush eller liknande utan jobb, eller hur? För datorerna skulle göra det snabbare. Jag visste hur man ångrade. Jag kunde nu lägga till airbrush-tekniker på några sekunder och allt det där… men allt blev bara mer komplicerat.

Han fortsätter:

– Jag minns när motion capture skulle ta jobb ifrån folk. Jag tittar på animationsavdelningar nu, det kan vara 30 personer. Det höjer alltid ribban. Det höjer den nu för mig när jag kommer på idéer och världar. Jag önskar att jag kunde förutse vilka jobb som kommer ur det. Jag hör folk säga att vi kommer att behöva promptingenjörer. Och det kommer vi förmodligen att göra.

– Jag har varit med om många av de här ögonblicken. Jag var där i början av internet när man sa att alla skulle ha en webbplats. Och nu har alla det. AI är här, det är bara att jobba med det.

Läs också: “Silent Hill f” avslöjar mer i ny story-trailer – men lämnar oss med fler frågor

Läs också: Nästa stora Switch 2-spel får datum – första delen på över 20 år