Biokedja drar ner på reklamen efter klagomål

AMC Theaters började öka på sin bioreklam, men möttes av mothugg från både publik och filmstudior.

Publicerad:

Tycka vad man vill om bioreklam. Till viss del går det ju inte att undgå att det alltid varit en del av upplevelsen, men ibland kan det kanske gå lite överstyr.

Så tyckte folk åtminstone när den amerikanska kedjan AMC Theaters tidigare under sommaren slöt ett avtal där man skulle öka reklamfilmerna som visades innan filmen och i sin tur minska på aktuella trailers.

Deadline rapporterar nu man att man efter kritik omvärderat beslutet. Mot slutet av året är tanken att man återigen ska minska reklamen. Flera filmstudior ska även ha blivit upprörda av det tidigare beslutet, där det innebar att så mycket som 80 % av publiken inte dök upp förrän filmstart och därigenom ofta missade deras trailers.

AMC Theaters äger även den största svenska biografkedjan Filmstaden, men det är okänt huruvida de påverkas av det hela.

Läs också: Flopp eller framgång för nya ”The Fantastic Four”?

Läs också: De 5 bästa filmerna på bio just nu: Missa inte årets roligaste komedi