Film

Skribent

Alexander Kardelo

13 mars 2016 | 14:30

Betala 50 dollar och se nyaste biofilmerna hemma med Screening Room

Hollywood-höjdare som Spielberg och Jackson stödjer nya filmtjänsten Screening Room.
Skulle du vara beredd att betala 400 kronor för att se de senaste biofilmerna hemma? Det hoppas Napster-grundaren Sean Parker, och han backas upp av flera stora Hollywood-regissörer. 

Veckans snackis i filmvärlden är tjänsten Screening Room, som Parker har presenterat för filmstudios runt om i Hollywood. Kortfattat går det ut på att filmer som går upp på bio även ska vara tillgängliga för den som föredrar att titta hemma i soffan. Smakar det så kostar det, tittaren får vara beredd att lägga 50 dollar per film.

Parker, som förändrade musikbranschen med Napster och var med om att göra Facebook till giganten bland sociala medier, hoppas nu att revolutionera filmbranschen med sin idé. Tanken är att Screening Room främst ska gå hem hos den äldre publiken, som kanske har barn och inte hinner gå på bio. Småbarnsföräldrar kan säkert intyga att ett biobesök med godis och allt som hör till ofta landar på ett betydligt högre pris än 400 kronor.

Kontroversiellt? Javisst. ”Döden för biografkedjorna”, skriker biografkedjorna som varit emot idén när den presenterats förr. I det nya förslaget får de en del av kakan, nämligen en rejäl procent av priset som konsumenten betalar för filmerna. Och Hollywood är traditionellt sett inte så sugna på alternativa distributionsvägar för biofilm.

Men Parker och hans Screening Room får redan tummen upp från filmskapare som Steven Spielberg, Peter Jackson, Ron Howard och J.J. Abrams, varav flera redan är ombord som finansiärer. Variety skriver att filmstudios som Universal, Sony och Fox har visat stort intresse för tjänsten, som alltså skulle kunna ge oss tillgång till filmer som ”Batman v Superman” eller ”Kung Fu Panda 3” hemma i filmsoffan samma dag som de får världspremiär på bio.



Så funkar Screening Room:


- Användare betalar 150 dollar för en box som säkerställer att filmen inte kan piratkopieras och spridas på nätet
- 50 dollar är det tänkta priset för att streama en nysläppt film hemma via boxen
- En del av kostnaden, 20 dollar, går tillbaks till biografägare 
- Du har 48 timmar på dig att se filmen
- I priset ingår också två biobiljetter ifall du skulle känna för att se om filmen på stor duk

Det är inte klart än om Screening Room blir verklighet, eller när det blir tillgängligt i Sverige. Vi håller er uppdaterade.

Skulle du nappa på en Screening Room-box eller är film helt enkelt bäst på bio? Kommentera nedan.
| 13 mars 2016 14:30 |