”Batman Begins” fyller 20 år – filmen som räddade Läderlappen från skräphögen

Sommaren 2005 blev Batman mörk, seriös och relevant igen. Det kan vi tacka Christopher Nolan för.

Publicerad:

För två decennier sedan var Batman mest känd för gummibröstvårtor, excentriska skurkar och George Clooney med kreditkort. Sedan kom Christopher Nolan och sopade rent i Batgrottan. Ut med 90-talskitsch, in med mörker.

När ”Batman Begins” hade premiär den 15 juni 2005 var superhjältegenren på väg att bli lite… pinsam. Visst, vi hade precis fått ”Spider-Man 2” och ”X-Men 2”, men också ”Daredevil”, ”Catwoman” och ”Elektra”. Det var en tid då Hollywood mest målade med breda penslar: färgglatt, högljutt och barnanpassat. Batman behövde mer än ett nytt bälte – han behövde en total reboot.

Christopher Nolan tog sig an uppgiften med kirurgisk precision. I ”Batman Begins” strippade han bort all camp och humor. In kom ett nedtonat, jordnära Gotham. En trasig Bruce Wayne som tränade med ninjor i Himalaya. En Batmobil som såg ut som ett militärfordon snarare än en leksaksbil. Och skurkar som kändes farliga på riktigt – inte karikatyrer i peruk.

Plötsligt var det inte längre barnsligt att gilla Batman.

Med Christian Bale i huvudrollen fick karaktären en ny tyngd. Han var inte bara en hämnare i cape, utan en traumatiserad man som byggde upp sin rädsla till ett vapen. Liam Neeson viskade visdomsord om att bli mer än en man. Cillian Murphy satte skräck i publiken med säck över huvudet. Och Michael Caine och Morgan Freeman… ja, säg den film som inte blir bättre med dem i rollistan.

”Batman Begins” gjorde något som få superhjältefilmer vågat innan: den tog sin huvudperson på allvar. Nolan skrev om regelboken för hela genren. Det handlade inte längre om magiska krafter eller tajta dräkter – det handlade om motiv, rädsla, identitet.

Filmens stil och ton blev sedan mall för ett helt decennium av mörka, ”realistiska” superhjältefilmer. Utan ”Batman Begins” hade vi troligen aldrig fått ”The Dark Knight”, ”Logan” eller ”Joker”.

20 år senare står filmen kvar som en milstolpe. En reboot som visade att popcornpubliken kunde hantera komplexitet. Att serietidningsfigurer kunde bära vuxna teman. Och att Batman, trots tidigare magplask, kunde vara cool igen, på riktigt.

Läs också: Mr. Freeze förtjänar revansch! 10 Batman-skurkar jag vill se mer av i kommande filmer

Läs också: Nolans ”The Odyssey” kallas redan för ”den mest episka filmen som gjorts”

Läs mera