Den 4 september släpps äntligen ”Hollow Knight: Silksong”, hela åtta år efter originalet och cirka sex år efter att uppföljaren utannonserades.
Här följer vi den tidigare insektsprinsessan Hornet, som utforskar en mystisk plats kallad Pharloom. Med både snabba och utmanande strider gäller det att noga utforska den mörka världen.
”Hollow Knight” från 2017 har sålts i över 15 miljoner exemplar, mycket på grund av att en enorm hajp har skapats kring uppföljaren.
Utvecklarna Team Cherry har nyligen sagt att spelet aldrig har varit försenat, utan att de istället har haft möjligheten att ta den tid på sig de velat.
De försäljningssiffrorna och de förutsättningarna är dock få förunnat i indiespelsvärlden. Nu rapporterar bland annat Gamesradar att spelet har fått minst åtta andra indiespel att skjuta upp sin lansering, på grund av att de inte vågar konkurrera med ”Silksong”.
Det lilla teamet Frogteam som tänkte släppa ett demo av sitt spel ”Stomp and the Sword of Miracles” som rör sig i samma genre, har valt att skjuta upp lanseringen på obestämd tid.
– Jag känner mig som en liten räka som försöker att inte bli uppäten av en blåval. Små utvecklare som jag förlitar sig på sociala medier och streamare för att synas, men nu kommer alla vara upptagna med ”Silksong” ett tag”, skriver de på Bluesky.
Andra spel som försenas är ”Demonschool”, ”Baby Steps”, ”CloverPit”, ”Megabonk”, Aeterna Lucis”, Little Witch in the Woods” och ”Faeland” – och säkert många fler.
”Hollow Knight: Silksong” släpps till de flesta format den 4 september.
Läs också: Efter 8 års väntan – årets mest hajpade spel släpps direkt på Xbox Game Pass
Läs också: MovieZine besöker Gamescom – 8 starka intryck från världens största spelmässa
