Film

Skribent

Alexander Kardelo

5 april 2023 | 08:40

Är färre men bättre filmer rätt strategi för Netflix?

Streamingjätten strukturerar om - satsar på kvalitet framför kvantitet.
Är det för mycket skräp på Netflix? Jo tack, det är streamingtjänsten också väl medveten om. Framöver planerar man att producera färre originalfilmer - som förhoppningsvis ska vara bättre.
 
Idag släpps åtminstone en egenproducerad film i veckan på Netflix, mer än någon annan streamer. Och medan ett fåtal drar stor publik (som "Murder Mystery 2" i helgen) eller vinner tunga priser (som tyska Oscarsvinnaren "På västfronten intet nytt") faller många snabbt i glömska.
 
I en artikel från Bloomberg förra veckan kunde vi läsa om en del förändringar i filmgruppen hos Netflix. Två filmenheter ska slås samman - nämligen de som producerar filmer på lågbudget (under 30 miljoner dollar) och mellanbudget (30-80 miljoner dollar). Det innebär också att en del anställda får lämna bolaget, bland annat ett par högt uppsatta filmchefer.
 
Tanken är att "dra ned på antalet filmer som produceras och se till att fler av dem håller en hög kvalitet", skriver sajten.
 
Bästa Netflix-filmen från 2022? Flerfaldigt Oscarsvinnande "På västfronten intet nytt" kostade studion "bara" 20 miljoner dollar.
 
Kvalitet framför kvantitet, alltså. Det är tuffa tider i streamingbranschen just nu, där samtliga aktörer får se över sina utgifter och dra i nödbromsen. Netflix har historiskt sett öst in mer pengar på content än någon av konkurrenterna, men det håller inte i längden.
 
Och redan idag flyger förvånansvärt många bra och sevärda filmer och serier under radarn, helt enkelt för att Netflix inte kan och hinner marknadsföra dem alla.
 
Att fokusera på färre Netflix Originals låter med andra ord som rätt väg att gå. Ge de handplockade filmerna mer kärlek, och tittarna kommer att tacka er. Men det gäller också att man tänker bort lönsamhet och fokuserar på filmskaparna som har något originellt att säga. Ja, det låter som en sliten klyscha, men både Netflix och Hollywood kan behöva påminnas om det ibland. Vi hoppas att streamingjättarna fortsätter våga satsa brett, och inte bara på de givna publikdragarna.
| 5 april 2023 08:40 |