EXKLUSIVT

Skribent

Alexander Kardelo

11 maj 2015 | 13:45

Virala succén "State Zero" kan bli långfilm

Regissören Andrée Wallin hoppas göra "den mest storslagna filmen i svensk filmhistoria".
Ett Stockholm i ruiner. En dyster framtidsvärld där Sverige drabbats av en okänd katastrof. Inte en vanlig syn i svensk film, men förra veckan fick vi en skymt av just en sådan postapokalyptisk vision via kortfilmen "State Zero". Bakom filmen står 32-årige Andrée Wallin. Han bor i Stockholm men jobbar som "concept artist" åt flera Hollywoodfilmer. Senast har han designat miljöer åt J.J. Abrams och "Star Wars: The Force Awakens". Nu hoppas Andrée Wallin göra långfilm av sin virala succé, berättar han för MovieZine.

Berätta om hur du fick idén till ”State Zero”.

- Jag fick idén hösten 2013 när jag jobbade på Star wars. Jag har alltid älskat post-apokalyptiska filmer och serier, framför allt zombie-filmer, och började helt enkelt tänka på hur man skulle kunna göra en svensk sådan i den genren, och samtidigt nå ut till en bred publik (därav engelskt tal). Jag började skriva på manuset tidigt 2014 och började samtidigt skissa ner hur jag ville att världen skulle se ut. Det var viktigt för mig att få in lite lätta scifi-inslag och ett intressantare designspråk för att göra det lite roligare rent visuellt, samt storymässigt. Hur ser vardagen ut i framtiden där bara en bråkdel av mänskligheten finns kvar och primitiva "vampyrer" numera kontrollerar världen/naturen?

Hur lång tid tog filmen att göra? Vad hade du för budget?

- Jag började som sagt själv arbeta med filmen sent 2013, men fr.o.m att vi drog igång arbetet med förproduktionen i London tog det lite mer än ett år. Jag finansierade filmen själv och den kostade mig några hundratusen, vilket är kostsamt för en privatperson men självklart bara är en fraktion av en riktig filmbudget.

Hur skapade du bilderna över ett postapokalyptiskt Stockholm?

- Dom statiska bilderna fotade vi med en vanlig systemkamera och flygfotona filmade vi med drönare. Sedan var det en kombination av bildretuschering i photoshop och något som kallas "compositing" i programmet Nuke, där vi helt enkelt "målade över" bilar, fotgängare och alla tecken på liv och sedan ersatte det med smuts, fasadskador, murgröna, buskage, träd, insekter etc.

Du klev just över 200.000 tittare på Youtube. Vad tycker du om filmens mottagande hittills?

- Det är jättekul! Vi har även mer än 300.000 visningar på Vimeo i skrivande stund och det har varit överväldigande positivt hittills. Det är kul att så många delar min åsikt att Sverige behöver fler filmer i den här genren.



Du har tidigare jobbat med filmer som ”Oblivion” och ”Godzilla”. Hur kom du in i den branschen?

- Det började med att en art director som jobbade med Joseph Kosinski upptäckte mina digitala målningar på min hemsida, och anlitade mig till att göra illustrationer till Kosinskis grafiska novell "Oblivion". När den senare blev till film så fick jag erbjudandet att jobba på den som concept artist och det var mitt stora kliv in i den amerikanska filmbranschen.

Sen har du jobbat med tidernas mest efterlängtade film - ”The Force Awakens”. Vad är ditt bidrag i filmen? Är det något man kan se redan i trailern?

- Jag har designat flera set, samt nyckelsekvenser till "The Force Awakens". Jag har lite dålig koll på exakt vad som är med i trailern, men har bland annat jobbat med flera delar i ökenplaneten man ser i trailern.

”State Zero” avslutas med orden ”To be continued”. Hur ser planerna ut för fortsättningen? Kan det bli en långfilm?

- Det är den stora frågan. Utan att låta alltför högmodig så kan jag nästan garantera att långfilmsversionen av "State Zero" inte bara skulle bli det mest visuellt storslagna vi sett i svensk filmhistoria, den skulle också bli väldigt spännande, annorlunda och underhållande, både för den inhemska och den internationella publiken. Tiden lär utvisa!


| 11 maj 2015 13:45 |