AI, nostalgi och Depeche Mode – allt ryms i höstens mest ambitiösa sci-fi

Mer än 40 år efter banbrytande ”Tron” kommer version 3.0 – med superfanet Jared Leto i huvudrollen. Vi frågade producenterna bakom ”Tron: Ares” hur de ser på AI:ns framtid i filmvärlden.

Publicerad:

Det har gått över ett decennium sedan vi senast besökte den digitala världen i ”Tron: Legacy”. Nu är franchisen tillbaka i ny tappning – större och mer ambitiös än någonsin. ”Tron: Ares” tar steget ut i den verkliga världen, med Jared Leto i huvudrollen som det avancerade försvars-programmet Ares och Evan Peters som dess skapare.

Inför premiären åkte jag till London för en pressdag med filmens producenter Emma Ludbrook, Justin Springer och Sean Bailey. Här berättar de om det högaktuella AI-temat, hur man bygger vidare på ett kultfenomen från 80-talet och varför Depeche Mode hamnade på Ares spellista.

”Tron: Ares” handlar mycket om relationen mellan teknik och mänsklighet. Vilka aspekter av det intresserade er mest?

Sean Bailey: Det är något som alltid varit centralt i “Tron”. Steven Lisberger, som skapade originalfilmen 1982, ville verkligen utforska förhållandet mellan människa och teknologi. Vi har försökt föra det arvet vidare och samtidigt säga något nytt. Det känns som ett privilegium att få göra en film som undersöker hur vi människor förhåller oss till den kanske mest betydelsefulla teknologin i vår tid – och vad vårt ansvar är i relation till den.
 
Vi har Jared Leto i huvudrollen, samt Trent Reznor och Atticus Ross från Nine Inch Nails som gör musiken. Hur bidrog de till projektet?

Emma Ludbrook: Jared Leto och jag har varit producenter tillsammans i över tjugo år och vi har arbetat med det här projektet i nästan nio. Han har varit inblandad i precis allt – från manus och regi till rollbesättning, kostym och scenografi. Han är ett stort “Tron”-fan och kan mer om filmerna än någon annan. Han spelade till och med arkadspelet som barn och älskar både originalet och “Tron: Legacy”. Hans passion märks överallt i filmen.


Sean Bailey: När det gäller Trent Reznor och Atticus Ross började samarbetet långt innan inspelningen. Vi hade flera kreativa möten redan under manusfasen, och de har varit partners genom hela processen. De är inte bara fantastiska musiker utan förstår filmens språk på djupet. Att arbeta med dem var en unik upplevelse, de höjde verkligen berättelsen.

”Tron: Ares” kan vara höstens snyggaste biofilm.

Från “Tron: Legacy” till “Ares” – vilka element ville ni bevara, och vad kändes viktigt att förnya?

Justin Springer: Jeff Bridges var ett tidigt samtalsämne. Att hitta ett sätt att få tillbaka Kevin Flynn och samtidigt säga något nytt om människa och teknologi var avgörande. “Tron” har alltid speglat sin tids teknologiska utveckling, så vi ville att även “Ares” skulle kännas aktuell men ändå hoppfull.



– Vi ville bevara optimismen, idén att teknik kan tjäna mänskligheten, men också skapa något visuellt nytt. Den stora nyheten här är att världen från maskinen börjar ta sig in i vår verklighet. I fyrtio år har vi tittat in i den digitala världen – nu låter vi den komma ut till oss.

– Det ger både visuella möjligheter och ett nytt sätt att utforska karaktärer, särskilt Ares, som är skapad i den digitala världen men börjar upptäcka sin mänsklighet i vår.
 
Science fiction har ofta varnat för AI, men “Tron: Ares” verkar ha en mer hoppfull syn. Hur ser ni på AI:ns roll i filmvärlden?

Sean Bailey: Vi använde inte oss av AI i produktionen av “Tron: Ares”, men vi tror att teknologisk innovation är oundviklig. När Steven Lisberger gjorde originalet 1982 fick han kritik för att använda datorer alls, men det var just det som gjorde filmen banbrytande. Samma sak hände när Pixar revolutionerade animationen med “Toy Story”.



– AI kommer säkert att spela en roll i filmskapande, men vi tror att mänsklig kreativitet och berättande alltid kommer vara kärnan. Det är något unikt och oersättligt i mänsklig fantasi, den kan inte ersättas av algoritmer.
 
Ni tar tillbaka Jeff Bridges till en häftig ny sekvens i filmen. Vi får se Tron-världen så som den såg ut i originalfilmen. Hur gick det till, och hur var det att filma med honom igen?

Justin Springer: Vi visste tidigt att Jeff måste vara med. Han är hjärtat och själen i “Tron”-universumet. Vi hade länge samtal med honom om hur Flynn kunde återvända på ett meningsfullt sätt, inte bara som en cameo, utan som en viktig del av berättelsen. Hans relation till Ares blev central för filmens emotionella kärna.

– Att få återskapa 80-talsvärlden, “the grid”, var också något Jared brann för. Vi ville att återkomsten skulle kännas både nostalgisk och berättelsemässigt relevant. Vi känner att det är något som vår kärnpulik skulle älska att se. Alla små detaljer är på plats.


Emma Ludbrook: Att filma med Jeff var magiskt. Han är en varm, generös och inspirerande person. Att se honom och Jared Leto agera mot varandra, två skådespelare med sådan intensitet, var bland de mest minnesvärda dagarna på inspelningen. Jag ler varje gång han dyker upp på bioduken.

Evan Peters spelar den skrupelfrie entreprenören som vill styra framtiden.

Varför har det dröjt så länge mellan filmerna – och planerar ni fler efter “Ares”?

Sean Bailey: Vi brukar säga att vi behövde vänta tills tekniken hann ikapp våra idéer. (skratt) Men sanningen är att “Tron”-filmer inte är lätta att göra.


Justin Springer: Man måste ha rätt idé – något nytt att säga om människans relation till teknik. Det tog tid att hitta just det. Men nu känns det som att filmen kommer i exakt rätt ögonblick, när samhället på allvar diskuterar AI och teknologi.


Emma Ludbrook: Vi är tacksamma att Disney fortsatt tro på “Tron” genom alla år – från 1982 till 2010 och nu till “Ares”. Det är sällsynt med en franchise som förblir relevant över fyra decennier.
 
Något oväntat med den här filmen är att Ares har en förkärlek för Depeche Mode. Hur kom det in i manuset, och varför just “Just Can’t Get Enough”?

Sean Bailey: Det kan låta som en detalj, men det säger mycket om karaktären. När vi talar om artificiell intelligens handlar det ofta om logik – att dra rationella slutsatser. Men vi ville visa att Ares har något mer: en känsla han inte riktigt kan förklara.



– I en scen diskuterar han med Flynn skillnaden mellan Mozart och Depeche Mode. Han vet att Mozart är det “korrekta” svaret – men något inom honom dras till Depeche Mode. Det symboliserar hans gryende mänsklighet.

Justin Springer: Dessutom älskar vi själva bandet. De är tidlösa, de representerar 80-talet men känns fortfarande moderna och tidlösa. Så det passade ju ”Tron” bra.

”Tron: Ares” får biopremiär 8 oktober.

Läs också: 3 storslagna sci-fi-filmer vi ser fram emot i höst

Läs också: Höstens stora bioguide: 18 spännande premiärer jag ser fram emot